2 schermprints onder elkaar plakken in writer

Ik ben nieuw hier en gebruik sinds kort libre office versie 24.8.2.1 daarvoor open office.

Nu maak ik regelmatig schermprints en heb daar een vraag over.

Ik ben gewend om soms 2 prints achter elkaar te zetten voor een logisch vervolg, maar wanneer ik de 2e print achter de 1e wil plakken verdwijnt de 1e en als ik naar beneden wil gaan lukt het niet om de cursor in een vrij veld aan te klikken maar blijft deze vastplakken aan de 1e schermprint. Dus moet ik dit herstellen met knippen en plakken voor de goede volgorde.

Dus hoe plak ik 2 schermprints (direct) onder elkaar zonder die truc van knippen plakken toe te passen.

Voorlopig kan ik je niet gelijk een goed antwoord geven maar misschien wel op weghelpen. Een schermprint is naar mijn gewoon een afbeelding. Dus kunnen we ook de regels voor een afbeelding toepassen. Bij afbeeldingen speelt de verankering een belangrijke rol. Meestal wordt aangeraden om een afbeelding aan een paragraaf te verankeren. De twee schermprint moeten naar mijn idee aan dezelfde paragraaf verankerd worden. Voor de duidelijkheid de afbeeldingen moet je niet aan een pagina verankeren want dan lopen ze niet mooi mee met de tekst als je die veranderd.

Voorlopig wil ik het hierbij laten aangezien ook geen idee heb waar de andere moeilijkheden op dit moment kunnen zijn.

Bedankt voor de snelle reactie, maar ik gebruik daar geen of amper tekst bij. Voorbeeld ik wil iets repareren en heb daar op you tube een mooi filmpje voor gevonden. Dan plak ik de link bovenaan op een pagina en maak een schermprint van een bepaalde handeling. Maar soms ook 2 of 3. Die plak ik dan achter elkaar en heb dan een mooi overzicht. Ik snap niet wat je bedoelt met verankering aan een paragraaf, heb je misschien een link waar ik wat wijzer kan worden.

Je heb het als opgelost aangemerkt dus ik denk dat ik met een eenvoudige link in de help file kan volstaan.
Verankeren

Bedankt voor de link. Het opgelost zijn moet dan een vergissing zijn geweest. Ik heb het op allerlei manieren geprobeerd, maar het probleem blijft, vreemd dat ik dit probleem nooit ben tegengekomen bij Microsoft word of Open office.

Ik heb nu zelf wat uit geprobeerd en het blijkt dat bij mij op dit moment een afbeelding standaard aan een teken verankerd wordt en ik krijg de indruk dat het beter als een teken verankerd moet worden. Ik volg dus Kees538 die het zelfde aangeeft. De afbeelding komen misschien wel op verschillende pagina’s te staan.

Misschien writer niet goed voor dit doel.

Misschien is Writer niet het goede programma om datgene te doen wat je wilt. Je zou de pagina kunnen vergroten tot A3

Bij mij is een afbeelding gelijk geselecteerd bij het invoegen en dan klik ik op de rechter muisknop voor de mogelijkheden. Ik zoek daar naar het woord verankeren.

Veranker als een teken

Ik schreef eerst verankeren aan een teken maar heb dat veranderd “als een teken”.

Ik geloof dat het bijna op de zelfde manier werkt als bij Word. Beschrijf in detail wat je doet misschien kan dan beter aangegeven worden wat je moet doen. Je zult gewoon langzaam moeten wennen aan LibreOffice en dat kost soms enige tijd.

Ik heb vanmiddag nog even geoefend en dan blijkt de oplossing ook niet zo moeilijk maar het vergt wel wat geduldig zoeken en kennis van LibreOffie.

Oorzaak problemen

Ik vermoed dat je nu in de Normaal mode werkt en toen er geen problemen waren in de Internet mode.

Zoekopdrachten

LibreOffice heeft in het help menu een zoekopdrachten mogelijkheid. Veel woorden die je niet kent kun je daar opzoeken en gelijk uitvoeren door erop te klikken.

Begin met een leeg document.

activeer : niet afdrukbare tekens. Dan zie je de einde van de lijnen en andere zaken.
Druk enkele keren op de return toets.
Beweeg naar de tweede alinea (paragraaf)
Voeg nu een afbeelding in.
Door te spelen met de verankering kun je de afbeelding verplaatsen:
*) door het anker te verslepen als dit zichtbaar is,
*) door het te verschuiven ten opzichten van het anker. Gebruik hiervoor de pijltjes toetsen.
Kies later weer voor een gewenste verankering als teken of iets ander.
Voor de tweede afbeelding eerst naar een andere alinea gaan en dan pas de afbeelding invoegen.
Ik denk dat zeker er problemen rijzen wanneer de twee afbeeldingen samen groter zijn dan een enkele pagina.

Bedankt voor je meedenken, maar dit is toch wel erg ingewikkeld allemaal. Ik zal precies zeggen wat ik doe:
voorbeeld: ik plak deze link een filmpje van Anouar, een loodgieter met erg leerzame filmpjes, boven een pagina in writer
https://www.youtube.com/watch?v=WfytTzfl8TE&t=640s, dan 1x enter, daarna maak ik een schermprint van 1 van de eerste schermen; die plak ik dan onder de link en probeer dan te enteren voor een 2e schermprint, maar dan blijft de cursor aan de 1e print plakken. Ik wilde een voorbeeld meesturen maar het volgende probleem doet zich voor. Het bestand is kleiner dan 4 MB, maar toch wordt het geweigerd in de upload. Misschien is een oplossing om een nieeuwe pagina toe te voegen, hoe doe je dat ?

Als je op Enter drukt zoals je beschreef blijft de cursor volgens jou ‘aan de print plakken’. Ik neem aan dat dit onderaan de afbeelding is. Dan kun je dus gewoon de volgende afbeelding plakken. Een nieuwe pagina toevoegen kun je door op Ctrl+Enter te drukken. Maar als de volgende afbeelding niet meer op de pagina past zal Writer automatisch naar de volgende pagina gaan.

1 Like

Nee dat is nou net het probleem, als ik de 2e print onder de 1e plak, verdwijnt de 1e. En als ik ctrl + enter druk komt er inderdaad een nieuwe pagina, maar niet onder, maar boven mijn schermprint en dat is dus niet de bedoeling en lost mijn probleem niet op. Ik kan namelijk wel eenvoudig print 2 boven print 1 plakken, ook zonder extra pagina toevoeging, maar ik wil 2 eronder hebben. En hoe valt het te verklaren dat die upload van minder dan 4 MB toch wordt geweigerd ?

IK zie geen vooruitgang dan lijkt het mij verstandig om iemand in de echte wereld te vragen hoe je het moet doen.

Ik heb er nog wat aan toe gevoegd.
Ik denk dat je al wat inzicht kunt krijgen als je eerst gaat oefenen met kleinere bestanden, deze moeten kleiner zijn in het aantal bytes en kleiner zijn in hoe je het ziet op een scherm.
.
Ik vermoed dat je bestanden te groot zijn om mee te oefenen en dat je daarom in problemen raakt. Een andere reden lijkt mij gebrek aan vaardigheid met LibreOffice.
.
Het advies van iemand naast je computer met algemene computer kennis berust gewoon op het feit dat zo’n iemand gemakkelijker onze aanwijzingen begrijpt en zelf misschien ook sneller een weg vindt in de mogelijkheden die die persoon zelf bedenkt.
.
Ik denk dat je alleen het bestand kunt plaatsen op een andere site en het is de vraag of iemand daar naar kijkt.

Ik zou niet weten wie er Libre Office gebruikt, ik ga het eens op de Engelse forumsite proberen ? Maar die upload van minder dan 4 MB die toch mislukt heb je daar nog een verklaring voor ?

Ik heb nu een voorbeeld gemaakt waarin 2 schermafdrukken staan. Ik merk dat het gemakkelijker werkt met kleine bestanden. Klein voornamelijk in wat je ziet op het scherm. Ik heb de niet afdrukbare tekens geaktiveerd. Ik let er op dat de laatste ingevoegde afbeelding niet geselecteerd is en voeg dan een nieuwe een nieuwe return in en daarna een nieuwe afbeelding…

Dus leer het eerst met kleine schermafddrukken.
VoorBeeld2schermafdrukken.odt (65.4 KB)

Dat is hoe ik het beschreef. Dus het werkt nu wel?

Heel veel dank RPG en Kees 538 Ik snapte nog steeds niet wat je precies bedoelde, maar ik heb het wel werkend gekregen.
Toch nog even een opmerking voor jullie als deskundige Libre gebruikers. Probeer minder vakjargon en vooral de beginstappen duidelijker aan te geven voor volslagen beginners, desnoods in telegramstijl. Dan kost het jullie ook minder tijd.
Blijft alleen nog steeds de onbeantwoorde vraag hoe kan het dat die download van mij niet lukt, minder dan 4 MB en die van RPG wel is doorgekomen. En nog een vraag als ik weer een nieuw probleem heb, kan ik dan hier weer starten of moet ik een nieuw onderwerp kiezen ?

Mijn inziens moet je gewoon doorgaan met het gebruiken van LibreOffice en het lezen van de helpfile. Het lezen van de helpfile helpt je bij het begrijpen van de aanwijzingen. Nu je geslaagd bent is het herlezen van de berichten misschien wel verstandig want ze kunnen nu een betekenis voor je krijgen. Het feit dat je antwoord geeft maakt ook dat we het soms op een andere schrijven.
.
Grote bestanden worden niet toegelaten maar ik weet niet waar de grens ligt.
.
Alle nieuwe vragen kunnen beter in een aparte draad gesteld worden.

Met verankeren als teken lukt wellicht wel

Rpg heeft link gestuurd, maar geen oplossing gevonden.

Nee werkt niet zie reactie op opmerking RPG

Volgens mij moet je het volgende doen. Plak de eerste afbeelding in Writer. Klik er met rechts op en kies Verankeren en zet dit op Als teken (als het goed is, is dit standaard al zo ingesteld). Klik dan naast de afbeelding zodat deze niet meer geselecteerd is. Druk op Enter om onder de afbeelding te komen. Plak vervolgens de volgende afbeelding en herhaal het proces voor eventueel volgende afbeeldingen.