Afbeeldingen op de voorpagina blijven niet zoals gemaakt/opgeslagen (LO-Writer)

Hallo allemaal,

Op de voorpagina van mijn document (in writer) heb ik een achtergrondafbeelding. Gecentreerd in het midden, niet de volledige pagina maar ca 70%.

Daar overheen heb ik het logo van mijn bedrijf, de titel van de pagina, een afbeelding en nog een beetje tekst.

Als ik het opsla en het bestand later weer open, is de achtergrondafbeelding altijd naar 100% en links gecentreerd. Het logo heeft opeens geen witte achtergrond meer, maar een afdruk van de achtergrondbeelding in het rechthoek van de afbeelding.

Ik gebruikte jaren OpenOffice en had daar het probleem met de achtergrondafbeelding ook. Sinds een paar weken overstapt naar LibreOffice en ik hoopte dat dit nu eindelijk geen probleem meer zou zijn. Maar met LibreOffice is het precies hetzelfde. En in LibreOffice is dus een extra probleem: het logo wat de achtergrondafbeelding in het rechthoek krijgt. (De afbeelding schijnt er niet doorheen. Het is een soort stempel van de achtergrondbeelding in het rechthoekige “vak” van de afbeelding. Je ziet dus de achtergrondafbeelding 1x 100% als achtergrond van de hele pagina en 1x in het rechthoek van het logo).

Wat kan ik doen om dit op te lossen?
Het is erg vervelend om bij het openen van elk document, deze dingen eerst te moeten aanpassen (achtergrond) of vervangen (logo).

Alvast bedankt voor het meedenken en je hulp.

De eerste gedachte die ik heb is zorg wel dat het bestand is opgeslagen als een ODF bestand.

Doorzichtig

Het bedrijfslogo is mogelijk ingesteld op transparant of zoiets en misschien helpt het om dat te veranderen.

Maak een enkele afbeelding

Het is misschien een idee om de achtergrond afbeelding, het bedrijfslogo en de tekst tot een enkel geheel samen te stellen.

Pagina op maak

Voor een deel heeft het probleem ook te maken met pagina opmaak. Je moet leren hoe je moet omgaan met allerlei opmaak profielen. Opmaak van is er belangrijk om dat onder de knie te krijgen

Dankjewel. Ik heb het als ODF opgeslagen en dat lijkt te helpen. Ik heb het bestand een paar keer gesloten en weer geopend en het blijft nu goed. Ik wist niet dat dat zo belangrijk was. Ik sloeg het altijd expres als Word-bestand op, zodat het ook te openen is in andere programma’s.

Het logo is inderdaad doorzichtig. Omdat je anders een lelijk wit rechthoek om de afbeelding krijgt,
en dat is niet mooi met de achtergrondafbeelding.

Er één afbeelding van maken is niet bruikbaar. Ik maak veel van dit soort documenten en moet dus de titel, tekst en afbeelding kunnen aanpassen.

Bedankt voor je hulp.

Het is mooi dat het probleem geheel of gedeeltelijk is opgelost. Het opslaan van bestanden met de ODF extensie is erg belangrijk daar dan ook alle mogelijkheden van LibreOffice goed bewaard worden dat is ook de reden waarom ik dat als eerste vermeld.