Als ik return geef wil ik altijd dat de cursor naar de volgende regel gaat en geen extra regel maakt

Gewenst default gedrag is dat als ik return geef, de cursor gewoon naar de volgende regel gaat. OOTB default gedrag is dat er een lege regel gemaakt wordt, en de cursor naar de daaropvolgende regel gaat. Best aardig bedacht maar niet handig want 2x return geven is honderduizend keer sneller dan proberen uit te zoeken hoe dit default-gedrag voor Libreoffice veranderd kan naar mijn gewenste default gedrag.
Heeft iemand enig idee hoe ik LibreOffice zo kan configureren dat default is dat op “return” er geen extra regels, spaties, tabs verzonnen worden en de cursor gewoon naar de volgende regel gaat?

Is het echt een extra regel (die je kunt verwijderen) of is het witruimte (onder de alinea)
Bij een return ga je naar een nieuwe alinea, dus als er afstand tussen alinea’s staat ingesteld, dan ontstaat dat daar. Klik met rechts op de het alinea-opmaakprofiel waar je mee werkt, in het paneel Opmaakprofielen van de Zijbalk en kies Opmaakprofiel bewerken. Ga naar het tabblad Inspringen en afstanden. Zet onder Afstand de waardes op 0.
Als je wel ruimte tussen alinea’s wilt kun je dit ook laten staan, maar als je naar een nieuwe regel in de alinea wilt, zonder de witruimte, druk je op Shift+Return.

Dank je Kees. Dit is een oplossing die blijkt te werken voor !!deze!! alinea. Mijn vraag was hoe ik Libreoffice dit sys-wide kan laten doen? Misschien is dit een generatie-issue: ik ben van de generatie die zelf bepaalt wat de opmaak is en daar graag tools voor gebruikt. Misschien sluit Libreoffice daar niet bij aan. Resultaat is (met veel copy&paste van materiaal van verschillende bronnen) dat ik werkelijk krankzinnig veel tijd kwijt ben aan opmaak in plaats van aan inhoud. Dus de overkoepelende vraag is of ik Libreoffice zich kan laten gedragen naar mijn opmaak-wensen zonder dat ik dat tig keer opnieuw moet installen. Dit is daar een soort test-vraag voor: kan ik LibreOffice duidelijk maken dat het op return overal en altijd - in elk doc - zonder enige vorm van extra whitespace - gewoon naar de volgende regel gaat? (Inderdaad: net als op een ouderwetse typemachine.)

@kschut

Voeg tekst zonder opmaak in.

2026-07-08 09 56 48

Dat is op te lossen door eenmalig de alinea-opmaakprofielen aan te passen naar jouw wensen. Daarna sla je het document met die aanpassingen op als sjabloon en stel je dat sjabloon in als standaard. Daarna worden nieuwe documenten met dat sjabloon aangemaakt. Hoe je dit doet kun je terugvinden in de hoofdstukken Kennismaken met opmaakprofielen, Werken met opmaakprofielen en Werken met sjablonen in de Handleiding voor Writer. De handleidingen vind je op LibreOffice Boekenkast