Base formulier aanpassen na aanmaak

Dag iedereen,

Ik zet mijn eerste stappen in Libre office base, bij het maken van een formulier kan er gekozen worden voor “ontwerpmodus” maar dit lukt me maar één keer.
Hoe kan ik weer in die modus raken nadien?

(Ik heb wat ervaring in FilemakerPro en daar is switchen tussen ontwerp en browse modus simpel).

Alvast bedankt voor alle hulp,

Misj

Selecteer het gewenste formulier en dan rechtsklikken met de muis. Kies dan voor bewerken.
De optie voor bewerken kan ook gekozen worden als menu optie
menu → Bewerken–>Bewerken.
Ook kan het zelfde gedaan worden door dit te kiezen op te kiezen op een werkbalk.

Het is altijd: Selecteer het gewenste en kies de gewenste bewerking.
Het geldt ook allemaal voor: Tabel,query en rapport.

In het begin lijkt dit allemaal erg onoverzichtelijk maar door oefenen wordt het langzaam duidelijk. Het wordt ook goed in de helpfile beschreven. Het is nog steeds verstandig om alle menu-opties en of werkbalk-opties goed te bestuderen. Eerst was ik alleen van de menu-opties en sneltoetsen maar het is ook aan te raden om goed gebruik te maken van werkbalken.

Bedankt voor je antwoord, ik had al deze voorstellen al geprobeerden dat lukte niet. De werkbalken bleven lichtgrijs en niet aanklikbaar.
Nu heb ik een tweede formulier gecreërd in dezelfde database en nu werkt het wel naar behoren, ook voor het eerste formulier.

Begrijpen doe ik het (nog) niet maar het werkt. Als er iets veranderd post ik het hier.

Fijne avond nog.

Een formulier wat geopend is in data-mode daarvan is het niet de bedoeling dat dit weer veranderd kan worden naar edit mode. De formulieren waar nu mee gewerkt wordt zijn opgeslagen in het database document. Normale writer documenten wat ook formulieren kunnen zijn hebben kunnen wel gemakkelijk schakelen. Meestal open ik formulieren in een databasedocument in edit mode maar de kleine moeilijkheid geeft net wat extra bescherming tegen ongewenste verandering.

Het woord formulier wordt steeds gebruikt maar feitelijk hebben het over drie verschillende onderdelen.
Formulier zoals het gezien wordt in het databasedocument. Dit formulier reageert weer wat anders op het moment dat het op het scherm is, al of niet in edit mode. Dit getoonde formulier heeft ook de data-formulieren in zich. Deze dataformulieren zijn zichtbaar in de formulier-navigator.
Het duurt best enige tijd voordat dit geheel begrepen wordt.

Tja, ik ben nog volop aan het ontdekken en wil formulieren kunnen verbeteren en/of uitbreiden ook nadat het in data mode geopend werd.

Dat lijkt toch logisch?

Er is basisdocumentatie voor Beginnen met LibreOffice Base beschikbaar. zie Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project zoek naar “Kennismaken met Base”.
Hier worden de basisbeginselen van Base uitgelegd.

Ja ik heb die doorgenomen, maar zoals gemeld gedroeg het formulier zich niet zoals beschreven.
Toch bedankt voor het meedenken.

De keren dat ik een nieuw programma begon te verkennen was het naar mijn idee altijd belangrijk om allerlei menu optie’s te bestuderen. Het bestuderen hield ook in het observeren wanneer iets actief was en wanneer niet. Voor Libreoffice volg ik vaak in de helpfile het menu of een werkbalk optie om op die manier bij een beschrijving te komen. Voor Base lijkt mij deze link een goed begin LibreOffice Database. In de pagina kun je de verschillende onderdelen volgen. Het herkennen van de menu structuur of werkbalken is belangrijk. Wanneer je daar een idee over krijgt is dat toepasbaar in het algemeen.

Op pagina 30 van handleiding Kennismaken met Base staat beschreven hoe je middels werkbalk Formulierontwerp kan schakelen tussen datamodus en ontwerpmodus.
Het formulier direct aanpassen als het in datamodus staat is niet mogelijk.

Bedankt iedereen, ondertussen heb ik dit gedeelte onder de knie.
Er komen waarschijnlijk nog wel andere vragen de komende dagen :kissing_closed_eyes:

Fijne dag nog iedereen,
Misj