Base invoer in veld bevestigen

Dag,

Ik heb nu een rudimentaire database met een relatie werkend.
Ik kan gegevens invoeren in een record en na het indrukken van enter springt de cursor naar een volgend veld of bij het einde van de tabreeks gaat hij naar het volgend record of wordt er een nieuw record gemaakt.

Heb al verschillende toetscombinatie ( shift-enter, enz…) geprobeerd maar het lukt niet. Als ik terug naar het vorig record ga zijn de veranderingen wel degelijk aangepast.

Ik wil echter in het record blijven, de bedoeling is dat ik de gegevens van een gekoppeld veld kan veranderen waardoor dit direkt zichtbaar wordt in de velden van het subform.

De handleiding helpt me niet verder.

Edit: het lukt me nu al om in het record te blijven door in formuliereigenschappen de cyclus aan te passen, of met “shift-enter”. De aanpassing in het subform gebeuren echter niet live, wel na het switchen van record.

Voor de volledigheid, werk met een Macbookpro onder os 10.15.7

Alvast bedankt voor alle hulp,

Misj

Om direct naar het subformulier te gaan:
Open het te bewerken formulier. Zoek het dialoogvenster “Activeringsopdracht”. Klik daar op “Automatisch sorteren”.

Ik hoop dat dit alles begrijpelijk is vertaald.

Robert

Ik denk dat het voldoende is om het gewijzigde record op te slaan misschien moet het nog worden herladen. Deze acties kunnen op verschillende manieren gedaan worden. Ik geef steeds meer de voorkeur aan een navigatie-control in het formulier zo als ik dat zie in de formulier-navigator. Ik bewerk de navigatie control tot alleen de gewenste knoppen zichtbaar zijn.

@ Robert: Ik kan “Activeringsvolgorde” vinden, maar dat maakt geen verschil als ik het automatisch plaats.

@ RPG: Tja ik dacht ook die oplossing gevonden te hebben door eerst te bewaren en dan te vernieuwen, maar bij het vernieuwen gaat hij steevast terug naar het eerste record. Ongeacht de instelling van de cyclus.

Misschien is vernieuwen overbodig.
Later toegevoegd
Het sub formulier moet waarschijnlijk wel vernieuwd worden. Hier kan een aparte knop helpen.
Ik maak soms gebruik van verschillende navigatie-controls in verschillende formulieren zoals gezien in de formulieren-navigator. Een navigatie-control kan aangepast worden zodat het meer naar wens is. Het blijft allemaal wat rommelig.

@Misj : De cyclus in de formuliereigenschappen moet “Standaard” zijn, zodat het hoofdformulier wordt verlaten en de sprong naar het subformulier slaagt.

Voorlopig is er een oplossing met een knop en macro die even naar het vorige en dan weer naar het huidig record gaat. Dit werkt behalve bij het eerste record, dat kan ik dan weer omzeilen door daar een leeg record te laten.
Het zijn loodgietersoplossingen maar in afwachting van beter doe ik het er wel mee.

@ Robert: met de cyclus op standaard activeert hij effectief een veld in het subformulier maar past de verandering niet toe.

@RPG: Hoe kan ik dan enkel het subformulier vernieuwen?

Ik heb het bovenstaande nog iets veranderd. Het begrijpen van de formulieren ,de besturingselementen op zijn Engels: controls en de tabellen is nog niet zo gemakkelijk. Als je Engels kunt is het lezen van de bijdragen van Villeroy op de beide Engelse forums aan te raden daar hij een mooie uitleg geeft. Het gewoon lezen van alles van de afgelopen tijd van Villeroy kan soms helpen