Ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor dit probleem, maar krijg het niet voor elkaar.
Normaal als je iets opslaat of exporteert dan komt de juiste (c.q. laatst gebruikte) map/submap tevoorschijn.
Het bestand dat ik open heb staat niet in dezelfde map als waar ik het wil opslaan. Is het mogelijk dit toch voor elkaar te krijgen zodat ik niet elke keer als ik iets op wil slaan of wil exporteren ik de juiste map hoef te kiezen? Heel erg irritant is dit.
Ik heb dit nog aangevinkt Extra > Opties > Libre Office > Algemeen > LibreOffice dialoogvensters gebruiken maar hielp helaas niks.
Het bestand en gewenste map staat overigens op een NAS, weet niet of dit het probleem kan zijn?
Het bestand en gewenste map staat overigens op een NAS, weet niet of dit het probleem kan zijn?
Ik denk dat de NAS het probleem geeft. Voor zover ik weet moeten bestanden waar aan gewerkt wordt worden opgeslagen op de harde schijf van de computer wanneer je met LibreOffice werkt.
Het zou best kunnen dat als je gegevens wilt lezen van een calc-bestand wat staat op een NAS-disk dat er wat meer mogelijk is.
Heb het geprobeerd, maar maakt geen verschil.
Ik heb geen idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn, maar in zulk soort gevallen is het een goed idee om eens te gaan kijken naar het gebruikersprofiel. Je kunt eerst eens om schakelen naar veiligemode of gelijk het nieuw gebruikers profiel vervangen lees voor informatie: Uitleg over het gebruikersprofiel
Wanneer je het gebruikersprofiel vernieuwd dan moet je waarschijnlijk ook de map waar de bestanden voor LibreOffice standaard worden op geslagen ook opnieuw in stellen. Ik denk namelijk nog steeds dat de NAS het probleem is en dat houdt ook in dat je niet die map kunt gebruiken voor de standaard opslag. Je kunt het vernieuwen misschien ook overslaan en alleen die instelling veranderen.
Aangezien ik niet met een NAS werk en ook niet met een cloud heb ik er geen daad werkelijke ervaring mee. Ik zou dit gewoon uit proberen het zijn ook niet zulk grote stappen. Het is wel een beetje afhankelijk hoe vaardig je met computers bent. Het veranderen van het gebruikersprofiel doe ik gewoon standaard bij problemen door de map te hernoemen nadat LibreOffice compleet is afgesloten. Daarna LibreOffice opnieuw opstarten.
Ik ben geen expert, maar werk ook met Nas. Bij Nas moet je inloggen, voor brengen en halen. Maar gebruik het programma Synology Drive Client. Je haalt en brengt (opslaan) je bestanden gewoon op je computer. Dit programma kopieert en synchroniseert dan tussen computer en NAS. Dus al je documenten in één map op comp, en die laat je synchroniseren met NAS! Geeft dus altijd een kopie op NAS. Beveiliging van NAS werkt dan zo.
De conclusie die ik uit dit bericht trekt is nog steeds dat het waarschijnlijk niet goed is om direct vanuit LibreOffice te werken op een NAS. Later op nieuw op synchroniseren geeft denk ik geen problemen.