Bijschrift onder foto's opmaken

Bij het opmaken (invoegen) van een ‘bijschrift’ onder een foto of afbeelding, wordt mijn tekst onder de foto grijs en niet opgemaakt zoals ik dat wil. Het begint met ‘Afbeelding’ en dan volgt een grijze tekst. Waar vind ik de tools om een andere tekenopmaak hiervan te maken? Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.

Bij “alinea-opmaakprofiel” waar je kiest uit bijvoorbeeld Titel, Kop 1, Kop 2 etc. komt het bijschrift als extra optie te staan. Je kunt deze veranderen in “Standaard alinea-opmaakprofiel” voor dezelfde opmaak als de rest van de tekst.

Je kunt de standaard opmaakprofielen aanpassen in het menu Opmaakprofielen → Opmaakprofielen beheren (sneltoets F11). Zoek naar ‘Bijschrift’ → ‘Afbeelding’ en met rechtermuisknop kun je de standaardopmaak voor het bijschrijft ‘aanpassen’.

Helpt dit?

Dit is inderdaad de oplossing van het probleem. Hartelijk dank!

1 Like

Het is een kwestie van goede stijl om verschillende soorten tekst op te maken met bijpassende opmaakprofielen, gebruik dus Bijschrift voor bijschriften. Als je later van gedachten verandert over de opmaak van je bijschriften, hoef je alleen het opmaakprofiel Bijschrift aan te passen.
Je kunt elk opmaakprofiel naar eigen inzicht aanpassen, dus als je een afwijking van het standaardprofiel niet wil, verander je die gewoon terug.
N.B. Het afbeeldingsnummer is ingevoegd als veld, met een grijze achtergrond/steunkleur (wat je aan en uit kunt zetten door op Ctrl+F8 te drukken) om te laten zien dat het een veld is.

Zit ik nog met 1 puntje: wanneer ik de bijschriften heb opgemaakt en ik klik later nog eens op index bijwerken, dan verschijnt er ineens een spatieteken tussen de linkerkantlijn en het woordje Afbeelding. Nu los ik dit op door dit handmatig te corrigeren. Maar dit moet toch anders kunnen?

Dank voor uw aandacht!

Ik krijg dat effect alleen als ik in het bijschrift een spatie typ voor de tekst.
Komt die spatie aan het begin van elke regel in de inhoudsopgave? Dan heb je misschien in de opmaak van de inhoud die spatie toegevoegd. Kies Index bewerken, dan de tab Inhoud regels, controleer of er in het vak uiterst links een spatie staat. Cursor erin zetten, op Delete drukken.
Komt hij maar een keer voor, kijk dan of je daar in het bijschrift zelf een spatie hebt getypt. Kan gebeuren.

Dag floris_v,
Bedankt voor uw snelle reactie. Ik stel dat zeer op prijs.
Het probleem doet zich alleen voor op de eerste regel van de indexlijst met afbeeldingen. Ik heb onder Index bewerken en dan de tab Inhoud regels gekeken of er in het vak uiterst links een spatie stond. Dit is niet het geval. Voor de afbeelding zelf heb ik alleen op bijschrift invoegen geklikt en daar de bijbehorende tekst opgenomen. Ik vind helaas de overbodige spatie niet. Ik zal in de loop van de middag verder kijken.
Nogmaals heel veel dank voor uw informatie!

Het probleem dat ik had met de indexlijst van mijn afbeeldingen is opgelost. De fout zat hem in een zachte return onder de foto. Na een harde return en het bijwerken van de index, sluit de eerste regel precies onder de tweede regel aan.