Boek d.m.v. .odm?

Ik ben een boek aan het schrijven met LibreOffice 7.5 (was 7.3). Ik heb 2 beeldschermen en mijn boek is bijna af (.odt). Nu dacht ik omdat ik 2 beeldschermen heb gebruik te maken van presentatie (nieuw > presentatie (.odm). Is dit handig? Zo ja, hoe maak ik dan van mijn .odt bestand een .odm bestand?

De vraag is niet erg duidelijk. En verder hoort de extensie .odm niet bij presentaties, maar bij hoofddocumenten, en voor een gewoon boek heb je geen hoofddocument nodig.
Wat wil je eigenlijk bereiken? Wil je op het ene venster de tekst in Writer zien, met alle markeringen om het bewerken makkelijker te maken ingeschakeld en op het andere het document zoals het eruit zou komen te zien? Ik weet niet of je daar veel aan hebt. Wisselen tussen normaal beeld en afdrukvoorbeeld op scherm lijkt mij ruim voldoende. De enige handige toepassing van met twee beeldschermen werken die ik ken, is dat je een computerprogramma ontwikkelt en dat je op het ene scherm een venster met de programmacode hebt staan en op het andere het programma zoals het er volgens die code uitziet.

1 Like

Als je mijn gewijzigde bericht (op aanraden van iemand anders!) in de Engelse versie goed leest, is het je wel duidelijk!

Oké, je wil twee vensters open hebben met hetzelfde document, het ene om te bewerken, het andere om erdoorheen te scrollen. Dan kun je een hoofddocument maken, daar het hele boek in één keer in zetten en dan het oorspronkelijke bestand als subdocument bewerken, terwijl je het resultaat in het hoofddocument bekijkt.

Klopt!

Maar hoe doe ik dit?

Simpel. Maak een nieuw hoofddocument. Je krijgt dan een blanco document en een Navigatorscherm. Dat gebruik je om documenten in te voegen. Rechtsklikken in de navigator, kies Invoegen, kies Bestand. (Ik zit nu in de Engelse interface, de namen kunnen iets anders zijn.) Voeg je boekbestand in. Opslaan. Klaar. Open het hoofddocument en open daarin het subdocument om te bewerken. In het hoofddocument zelf is de tekst van subdocumenten ingesteld als alleen-lezen.

In wezen is een hoofddocument een bundel met als link ingevoegde bestanden met als extra hulpmiddel de Navigator.

Ok, hartelijk dank!

Hoe doe ik het nu met mijn boek (nu 1 .odt file)?

Lees mijn vorige bericht nog een keer. Gewoon het hele bestand er in Ă©Ă©n keer in. Je kunt het ook splitsen, en dan bijvoorbeeld de inhoudsopgave in het hoofddocument zetten, maar dat is een boel extra werk. Probeer het gewoon, je oorspronkelijke bestand gaat er niet kapot van.

Okl bedankt!

(ik ga koken)

Makkelijker, zonder hoofddocument: kies Venster - Nieuw venster. Hoe je twee vensters opent op verschillende monitors, weet ik niet!

Je kunt alles over hoofddocumenten vinden in het hoofdstuk ‘Werken met hoofddocumenten’ van de ‘Handleiding voor Writer’. Je kunt deze vinden op de documentenpagina van LibreOffice: Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

Hardstikke bedankt!

(dit document had ik eerder moeten hebben!)