Calc document opent niet op laptop - wel op pc

documenten calc (met ww) openen op pc; na overzetten op laptop krijg ik bij alle recente (2025) files een foutmelding (en opent een tabblad met “import”, als ik die ongewijzigd op “ok” druk, komt de foutmelding “general error / input/output error”; oudere files (met ww) van 2024 en eerder openen wel gewoon op de laptop. moet ik iets aanpassen op heet tabblad “import”? (zie hierover een item staan bij “tools”).
ter info: als ik op de pc het wachtwoord van de 2025-files (calc) verwijder (dus zonder ww maak), en daarna omzet naar laptop, kan ik ze wel openen.

Ik heb bij recente uitgaven-notities gekeken en daar werd mij duidelijk dat er iets veranderd is aangaande wachtwoorden in LibreOffice. Het is mij overigens niet duidelijk geworden wat er veranderd is. Wel valt het mij op dat de dialoog voor het instellen van wachtwoorden is veranderd. De veranderingen die gemaakt zijn zijn voor een deel al begonnen in versie 24.2.

Voorlopig zou ik de oude versie op de PC laten staan. Op de laptop kun je verder gaan met oefenen.
De methode van eerst het wachtwoord verwijderen en opnieuw instellen op de laptop lijk mij een voorlopige goede oplossing maar zal waarschijnlijk inhouden dat je het dan niet meer kunt openen in de oude versie op de PC.

In wat ik gelezen heb wordt ook aangegeven dat het aanvinken van een optie onder geavanceerd → optionele eigenschappen → Experimentele eigenschappen iets kan veranderen. Aangezien ik geen oud bestand heb met wachtwoorden kan ik het ook niet testen

Experimentele eigenschappen
menu → Opties

In de popup
Libreoffice → Geavanceerd → Experimentele functies aanzetten
Dit laatste staat vrij laag in het venster

Ondertussen heb ik ook een verklaring gevonden die het probleem wat beschrijft. Als je gebruikt maakt van wachtwoorden zou ik die verandering proberen te begrijpen.

1 Like