Dianummering beginnen bij willekeurig nummer

Is het mogelijk de eerste dia met een willekeurig dianummer te laten beginnen met doornummering naar de volgende dia’s.
Om te grote bestanden te voorkomen wil ik per 10 dia’s een apart bestand maken om ze nadien, na afdruk, samen te voegen tot een boek.
Als ik me goed kan herinneren is dit wel mogelijk in Publisher.

vriendelijke groet

Ik zou zorgen dat alle dia in de gewenste volgorde in het document zijn en het exporteren naar een PDF.

Ik ben misschien niet heel duidelijk geweest in mijn vraagstelling.
Ik maak een brochure van 50 bladzijden. Om te vermijden dat ik met een te zwaar bestand moet werken maak ik 5 kleine bestanden van 10 pagina’s.
In bestand 1 moeten de dia’s paginanummers van 1 tot 10 krijgen
in bestand 2 moeten de dia’s paginanummers van 11 tot 20 krijgen, enz.
Daarna exporteer ik de 5 bestanden naar PDF en voeg ze samen tot 1 boek.
Dus mijn vraag: Kan ik de eerste dia van een reeks dia’s laten starten met een willekeurig paginanummer en met doornummering van de volgende dia’s van één bestand?

vriendelijke groet

Als ik het goed begrijp wil je hand-outs afdrukken.
Afdrukken hand-outs

In de link wordt het beschreven. Ik heb nog wel een probleem hier aangezien ik op dit moment het nog niet naar een PDF kan sturen maar ik heb het idee dat het wel aan mijn instellingen kan liggen of aan de huidige versie van LibreOffice die ik heb.

Bij optie’s moest ik aangeven dat ik wil afdrukken naar een bestand. Ik kan de handouts niet afdrukken naar 10 dia per blad maar wel per 9

RPG bedankt voor je antwoord.
Wat handouts zijn is me tot heden niet duidelijk, moet het nog bekijken. Het resultaat moet 1 dia-afdruk per blad (A4) zijn.
Ik wil een boek afdrukken met bladzijden genummerd van 1 tot 50. Er staan veel foto’s in, dus in 1 Bestand/file gaat dat zeer zwaar zijn. Vandaar de opdeling in kleinere files.

Ik krijg met gemak het idee dat je het te moeilijk maakt voor je zelf.

Kleiner maken van de foto’s

Als je vindt dat het bestand te groot wordt moet je misschien eerst de foto’s kleiner maken. Voor afdrukken wordt meestal 300 DPI gebruikt. Bewaar wel de originelen.

Maak een PDF van 50 pagina’s

Ik val terug op het eerste antwoord. Ik weet niet of er pagina nummer gemaakt worden in een PDF maar misschien kan dat in Impress opgelost worden. Ik begin langzamerhand te denken dat je Draw gebruikt en geen Impress dat maakt het misschien iets anders.

Laat de computer werken

Ik zou me niet zo druk maken dat het lang duurt In is er een max aantal pagina’s die je kan opslaan in Draw? beschrijf ik dat het soms wel lang duurt, 10 uur, maar kies een tijd uit dat de computer rustig kan werken. Als het goed is is het eenmalig.

Draw vs Impress

Ik ben er vanuit gegaan dat je werkte met Impress maar misschien werk je in Draw. Ik begin mij af te vragen of er wel zoiets bestaat als pagina nummer.

Handmatig

Ik denk dat het geheel niet automatisch gedaan kan worden maar wel handmatig. Gewoon 5 keer een geselecteerd aantal pagina’s bewaren. Maar ik zou kiezen gewoon de computer een poos laten werken. Maar dan moet je het met een andere tool die bestanden samen voegen en dat is waarschijnlijk niet LibreOFfice.

Ik krijg het idee dat dit misschien wel de eerste kennismaking is met LibreOffice en dat de zelfde werkwijze gevolg word als daarvoor. Ik zou dat ook doen totdat ik merk dat ik vastloop.

Misschien is Draw of Impress niet de goede keuze om te gebruiken. Ik begrijp onvoldoende wat je precies beoogd maar je kunt het misschien ook proberen in Writer.

Welke keuze je maakt, probeer begrip te krijgen over het verkleinen van gebruikte foto’s. Wanneer de bron-bestanden groter worden is het belangrijk om deze snel te verkleinen maar behoud de originelen. Ik maak vaak kleine oefenbestanden aan. In zo’n oefen bestand kan ik uitgebreid oefenen zonder risico dat een belangrijk bestand beschadigd raakt.
Van het belangrijke bestand maak ik herhaaldelijk een nieuwe versie door het op nieuw op te slaan met een iets ander nummer wat ik er aan toevoeg.

Gericht op het begrijpen van LibreOffice

Dit is echt gericht op het begrijpen van LibreOffice en het leren omgaan met computers.
Als je vaardig bent met het Engels dan kun je de vraag ook stellen op het Engelse deel van dit forum. De gebruikers daar hebben meer kennis dan ik heb.

Bedankt RPG voor je geduld en advies.

Je kunt lege pagina’s maken, en alleen de bewerkte paginas printen bij de print opties. Of handmatig pagina nummers maken.

Ik vergeleek Draw met Publisher, hier kon je de eerste bladzijde met een zelf gekozen nummer starten via paginanummering maar ik denk dat in Draw uw oplossing de enige manier is, Bedankt!

Ik kan de gekozen methode wel waarderen aangezien ik zelf ook wel naar zulke oplossingen uitwijk. Bij het verder nadenken over kleinere documenten ben ik gaan denken aan twee methoden.

• Wanneer het in writer kan, dan gaan werken met een hoofddocument waarin de kleinere writer documents toegevoegd kunnen worden.

• In draw is het ook mogelijk om kleinere documenten te maken en die in te voegen bij een af te drukken bestand.

Ik kwam pas laat op deze ideeën.