Naar mijn idee is de weg die je zoekt niet goed passend bij hoe LibreOffice werkt. Aangezien je gewend bent te werken met Microsoft Office zul je mogelijk je werkwijze moeten aanpassen of een instelling moeten aanpassen.
Wat ik beschrijf wordt allang door Villeroy beschreven en hij maakt er vaak ook mooie voorbeelden bij. Villeroy beschrijft het ook beter dan ik het kan dus dit is een aanbeveling om zijn bijdragen te lezen. Hij schrijft zowel in het Engels als in het Duits dus je kunt kiezen uit twee talen. Hij heeft een voorkeur voor het gebruik van databases.
Tabellen voor een draaitabellen
Elke willekeurige tabel die met een volledig verwijzing wordt aangemerkt kan gebruik worden in een draaitabel.Een benoemd-bereik kan gebruikt worden in een draaitabel maar een DatabaseBereik kan niet gebruikt worden in een draaitabel. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om formules te gebruiken voor het definiëren van de tabel voor een draaitabel en dat is ook niet nodig.
Bereik van tabellen laten meegroeien
DatabaseBereik
Een gedefinieerd DatabaseBereik heeft standaard in geschakeld van het automatisch van het bereik maar kan helaas dan niet gebruikt wordt in het zelfde document wel als het op een of andere manier gebruikt wordt in een verbinding. Ik denk hierbij aan een maken van een externe-koppeling of als een geregistreerde database
bereiken automatisch laten aanpassen
Onder menu → Extra → opties
In onder Calc → Algemeen – bij Invoerinstellingen
Bestaat een optie mogelijkheid om bereiken(verwijzing) te laten aanpassen. Het begrijpen van bereiken en verwijzigen en hoe deze zich gedragen is belangrijk voor het oplossen van de vraag.
Speciaal kopiëren
Speciaal kopiëren heeft een optie om een gewenste dataregel in te voegen door : omlaag te markeren bij cellen verplaatsen
Afsluiten
Ik heb nu en de komende dagen niet zo gauw tijd om dit verder uit te werken. Probeer dit uit te werken in een proefdocument en niet gelijk in het originele document maar wees je ook bewust dat sommige van deze instellingen die gemaakt worden ook een niet verwachtte uitwerking kunnen hebben op bestaande documenten. Het gaat naar mijn idee maar om een of twee instellingen. Deze waarschuwing heeft ook gemaakt dat ik mij veel meer gericht heb op databases in plaats van werkbladen.