Draaitabel met dynamisch bereik

Ik heb een tabel met data die ik gebruiken wil in een draaitabel. Omdat in de tabel met data regelmatig rijen toegevoegd worden wil ik de draaitabel koppelen aan een dynamisch bereik.

Daartoe heb ik in Calc via Blad → Benoemde bereiken en expressies → Definiëren een benoemd bereik gedefinieerd met de volgende formule: VERSCHUIVING($Verbruik.$A$1;0;0;AANTALARG($Verbruik.$A:$A);6) en de naam “tbl_Verbruik”.

Vervolgens heb ik via Gegevens → Draaitabel – Invoegen of bewerken een draaitabel ingevoegd en daarbij het benoemde bereik “tbl_Verbruik” als bron opgegeven. Na klikken op OK verschijnt dan een scherm waarin de indeling van de draaitabel bepaald kan worden. ECHTER: bij mij verschijnt alleen in het vak “Kolomvelden” het woord “Gegevens” en verder is het hel;e indelingsscherm leeg. Er gaat dus iets verkeerd bij het koppelen van het benoemde bereik aan de draaitabel, maar ik kan niet ontdekken wat er fout gaat.

Het benoemde bereik zelf werkt wel: de formule =UNIEK(tbl_Verbruik) geeft keurig de gegevens uit het benoemde bereik weer.

Wie o wie weet wat er fout gaat??

Naar mijn idee is de weg die je zoekt niet goed passend bij hoe LibreOffice werkt. Aangezien je gewend bent te werken met Microsoft Office zul je mogelijk je werkwijze moeten aanpassen of een instelling moeten aanpassen.

Wat ik beschrijf wordt allang door Villeroy beschreven en hij maakt er vaak ook mooie voorbeelden bij. Villeroy beschrijft het ook beter dan ik het kan dus dit is een aanbeveling om zijn bijdragen te lezen. Hij schrijft zowel in het Engels als in het Duits dus je kunt kiezen uit twee talen. Hij heeft een voorkeur voor het gebruik van databases.

Tabellen voor een draaitabellen

Elke willekeurige tabel die met een volledig verwijzing wordt aangemerkt kan gebruik worden in een draaitabel.Een benoemd-bereik kan gebruikt worden in een draaitabel maar een DatabaseBereik kan niet gebruikt worden in een draaitabel. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om formules te gebruiken voor het definiëren van de tabel voor een draaitabel en dat is ook niet nodig.

Bereik van tabellen laten meegroeien

DatabaseBereik

Een gedefinieerd DatabaseBereik heeft standaard in geschakeld van het automatisch van het bereik maar kan helaas dan niet gebruikt wordt in het zelfde document wel als het op een of andere manier gebruikt wordt in een verbinding. Ik denk hierbij aan een maken van een externe-koppeling of als een geregistreerde database

bereiken automatisch laten aanpassen

Onder menu → Extra → opties
In onder Calc → Algemeen – bij Invoerinstellingen
Bestaat een optie mogelijkheid om bereiken(verwijzing) te laten aanpassen. Het begrijpen van bereiken en verwijzigen en hoe deze zich gedragen is belangrijk voor het oplossen van de vraag.

Speciaal kopiëren

Speciaal kopiëren heeft een optie om een gewenste dataregel in te voegen door : omlaag te markeren bij cellen verplaatsen

Afsluiten

Ik heb nu en de komende dagen niet zo gauw tijd om dit verder uit te werken. Probeer dit uit te werken in een proefdocument en niet gelijk in het originele document maar wees je ook bewust dat sommige van deze instellingen die gemaakt worden ook een niet verwachtte uitwerking kunnen hebben op bestaande documenten. Het gaat naar mijn idee maar om een of twee instellingen. Deze waarschuwing heeft ook gemaakt dat ik mij veel meer gericht heb op databases in plaats van werkbladen.

Hallo RPG,

dank voor je antwoord. Ik ga de stukken van Villeroy eens rustig bestuderen en hopelijk kom ik er dan uit.

Je kunt ook het hoofdstuk Draaitabellen gebruiken van LibreOffice eens bekijken op Gepubliceerd - The Document Foundation Nextcloud

Dan blijkt helaas dat wat ik wil, eigenlijk niet kan. Volgens het document moeten draaitabellen bij het toevoegen van rijen opnieuw gedefinieerd worden.

Misschien een idee voor een volgende versie?