Ik probeer mijn Calc-adressenbestand rechtstreeks op enveloppen af te drukken. Moet kunnen, zeggen ze in de handleiding…
Hiervoor maak ik een samenvoeg-document aan (“mail merge”) met de volgende stappen.
1. In Writer kies ik voor ‘Bestand’ – ‘Assistenten’ – ‘Gegevensbron voor adressen…’
2. Nadat het bronbestand voor de adressen is geselecteerd en verbonden met dit document, ga ik de envelop definiëren:
3. In Writer kies ik ‘Invoegen’ - ‘Envelop…’
4. Op het tabblad ‘Envelop’ geef ik de velden op die bij de adressering gebruikt moeten worden en zet ze met het pijltje in het venster links.
5. Op het tabblad Opmaak geef ik vervolgens de afmetingen van de envelop op:
a. Eerst hoeveel cm. het adres vanaf links en vanaf boven afgedrukt moet worden
b. Daarna hetzelfde voor de afzender, maar omdat ik die uitgevinkt had op het eerste tabblad, maakt het niet uit wat ik hier instel.
c. Voor zowel de geadresseerde als de afzender, kan ik op ‘Bewerken’ klikken naast ‘Opmaak’. Hiermee kunnen lettertype- en en alinea-instellingen worden opgegeven. Het staat allemaal standaard ingesteld, dus ik laat het zo.
d. Ten slotte wordt de grootte van de envelop opgegeven, de breedte en de hoogte. Pas op: zodra de hoogte groter wordt dan de breedte, worden de maten omgewisseld. Dat heeft consequenties voor de manier waarop de envelop in de printer wordt ingevoerd en dus ook de afdrukrichting.
6. Op het tabblad ‘Printer’ wordt aangegeven hoe de envelop in de printer gaat. Horizontaal of vertikaal (90° gedraaid) en voor beide links, midden of rechts van de invoer. Ik voer de envelopppen handmatig in en dat kan alleen gecentreerd door de beide geleiders op de breedte van de envelop te schuiven en kies dus voor ‘midden’.
7. Hieronder moet worden gekozen tussen: van bovenaan of van onderaf afdrukken. Daaronder kan nog een verschuiving naar rechts en naar onderen worden opgegeven.
8. Tenslotte kan bij de instellingen van ‘Huidige printer’ nog een andere printer worden geselecteerd.
9. Klik nu op ‘Nieuw Document’ en de template voor het afdrukken van de enveloppen van de opgegeven afmetingen is klaar. Dit kan nu worden opgeslagen, want het kan als template dienen die bij volgende afdrukrondes veel tijd bespaart.
Nu alles is ingesteld kan worden afgedrukt. Wanneer ik op ‘Bestand’ – ‘Afdrukken’ klik, ziet Writer dat ik een database gekoppeld heb en vraagt derhalve of ik een standaardbrief wil afdrukken. Ik werd hierdoor op het verkeerde been gezet, totdat ik begreep dat ‘standaardbrief’ mijn samenvoegbestand betreft, in mijn geval de enveloppen met adressen.
Ik kies dus voor ‘Ja’.
Dan kan ik uit de gekoppelde database (het eerder opgegeven Calc-adressenbestand) de gewenste records selecteren, of alles.
De uitvoer kan vervolgens rechtstreeks naar de printer of naar een bestand worden gestuurd.
Ik verwijder de papierlade en schuif een envelop in de handinvoer, totdat de printer die aanpakt. Verwachtingsvol druk ik op ‘ok’.
En dan gaat het mis.
Ik maak steeds een mal door gewoon papier op de maat van mijn envelop te knippen. Gelukkig maar, want anders kost het heel veel enveloppen…
Wat ik ook instel: er wordt niets afgedrukt, of alleen linksboven het rechterdeel van mijn adresblokje.
Ook de handleidingen heb ik nageplozen en tot de letter gevolgd. Ik heb versie 25.8.3.2 en heb dus de Engelstalige handleiding 25.2 gebruikt.
Het vreemde is ook dat bij instellingen zoals in stap 7 hierboven worden opgegeven, niet worden weergegeven in de afbeelding van de envelop met adres zoals je dat op tabblad ‘Envelop’ en ‘Opmaak’ mee ziet wijzigen met de instellingen daar (zie stap 4 en 5 hierboven).
Wat gaat er mis?
Wat doe ik niet goed?
Hoe kan ik de adressen vanuit mijn Calc-bestand eenvoudig afdrukken op de handmatig in te voeren enveloppen?
Waarom is het lettertype en -grootte veel kleiner en anders dan in beide bestanden?
Ik zou graag vernemen wat meer deskundige gebruikers van Libreoffice hiervan weten.