Ernstig probleem na downloaden nieuwe versie

Beste iedereen,

ik weet niet of dit de juiste plaats is om onderstaande aan te kaarten, maar als dat niet zo is, kunt u mij dan zeggen waar ik wel hulp kan vinden? Bij voorbaat dank!

Wellicht ten overvloede: ik ben ten einde raad: ik kan geen enkel document meer gebruiken. Sinds mijn overstap van MS-office naar LO zijn inmiddels al mijn bestanden (vele honderden…) in odt-formaat.

Probleem omschrijving

Sinds ik de laatste versie van LO heb geïnstalleerd, heb ik een ernstig probleem met al mijn documenten:

zo vlug ik ergens in een document klik, verschuift de text op een chaotische manier: stukken van woorden vallen weg, hele lappen tekst verschuiven geheel of gedeeltelijk over elkaar heen, en er ontstaan op willekeurige plaatsen lege vlakken. Ook kan ik niet meer scrollen.

Als ik met de chaos in beeld het document opsla, sluit, en daarna opnieuw open, ziet het document er normaal uit en is er niets raars te zien…
Schermafbeeldingen tonen ook niets van het chaotische beeld (dat spoorslags verdwijnt op het moment dat ik de cmd-toets gebruik).

Betreft: LibreOffice_7.6.4_MacOS_x86-64
(ik heb ook de ‘vorige versie’ nog gedownload. Helaas vertoont ook die dezelfde kuren, terwijl ik eerder nergens last van had)

Besturingssysteem: macOS Catalina Versie 10.15.7

Bij voorbaat dank voor uw hulp!

Ik denk dat wat je beschrijft een combinatie is van verschillende zaken

  1. Het is in het begin echt wennen aan een nieuw programma. Een nieuw programma heeft vaak echt een andere werkwijze. Mijn idee is werk een poosje gelijktijdig met beide programma’s.
  2. LibreOffice is heel strak in het toepassen van stijlen voor de opmaak. In MSO wordt meer gewerkt met directe opmaak.
  3. Ik heb nog niet het idee dat alle documenten al zijn opgeslagen met een ODT extensie maar dan kan later wel. Het kan geen kwaad om een kopie te maken van alle bestanden voor dat je er echt mee gaat werken.
  4. Het belangrijkste op dit moment lijkt mij voorlopig voorzichtig beginnen te wennen aan het LibreOffice en de beste route lijkt mij leer de help file te gebruiken en leer uit de helpfile hoe gebruik te maken van opmaakstijlen.
    5.Het kan best zijn dat het geheel het ene moment getoond wordt in Web-view en later als Normaal , hoe het gerpint wordt. Ook MSO heeft van die verschillen dus het is allemaal even wennen.

Beste RPG,

Dank voor je uitgebreide reactie. Helaas helpt die mij niet; ik werk al jaren met LO, maar heb dit probleem nooit eerder ervaren. Je opmerking over Web- en Normaal view gaf me enige hoop, maar is ook niet de oorzaak. Ik wens je een prettige dag.

Voorlopig heb ik geen andere gedachte dan het vernieuwen van het gebruikersprofiel. Soms is dit een oplossing voor niet begrepen problemen. Mocht het niet helpen dan is misschien een idee om het te vragen op het Engelse forum.

https://wiki.documentfoundation.org/UserProfile/nl

Dank voor het meedenken, RPG! Je suggestie betreffende het gebruikersprofiel ga ik proberen (even uitzoeken hoe dat moet) en als dat niet helpt, zal ik me zeker naar het Engels forum wenden, want mijn probleem is werkelijk gigantisch. Stel je voor: ik kan geen enkel document meer bewerken; 40(!) jaar werk onbereikbaar…

Ik ben altijd zeer zorgvuldig met het backuppen van mijn bestanden, en nu krijg ik dit…

Ik ben ook de release notes van LibreOffice gaan door lezen en ik lees dat er gewerkt wordt aan: floating tables.
https://wiki.documentfoundation.org/ReleaseNotes/7.6

Wat dat weer te maken kan hebben met de CMD toets is mij onbekend maar ik gebruik al jaren lang Linux.
Misschien na het vernieuwen van het gebruikers profiel terug gaan naar een oudere versie. Op het Engelse forum doen ze ook meer aan het foutzoeken in LibreOffice zelf en geven ze vaak aan om een foutmelding te doen maar dan moet je ook de nieuwste versies gebruiken voor zover ik weet.

Beste RPG,
Joepie! Jouw suggestie om het gebruikersprofiel te vernieuwen heeft gewerkt! Ik kan mijn bestanden weer normaal lezen en bewerken. Pff, een enorme opluchting! Hartelijk dank voor je bereidwillige hulp.
Het ga je goed!