Etiketten maken en afdrukken

Hoe maak ik etiketten en druk ze vervolgens af?
Willem

Op de documenten pagina, Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project , helemaal onderaan staat een document over etiketten maken. Wellicht kun je hierin het antwoord op je vragen vinden.

Hartelijk dank. Ik ben ermee bezig maar kom er nog niet uit.

Op dezelfde internetpagina staat ook de Handleiding voor Writer. Ook daar staat het e.e.a. in over etiketten en het afdrukken ervan. Wellicht helpt dit nog wat meer duidelijkheid te geven.

Helaas lukt het mij niet etiketten van een adressenbestand te voorzien. Op mijn vorige laptop had ik Microsoft Word 8. Daarin stond een duidelijke stap-voor stap-handleiding hoe je etiketten moeten maken en afdrukken. Heeft Libre Office niet zo’n handleiding?

Heb je wel in de handleiding voor Writer gekeken? Daarmee zou je er toch uit moeten komen. Het adressenbestand moet je wel eerst registreren voordat je het aan etiketten kunt koppelen. Maar dat staat ook allemaal beschreven.

Als ik op een LibreOffice pagina “Help/Handleidingen/Handleiding voor Writer” kies krijg ik een aantal twitter mogelijkheden waarmee ik niet verder kan.
Een blad met lege etiketten kan ik maken. Ik heb een Excel-lijst met 300 namen en adressen. Daar wil ik etiketten van maken. Hoe krijg ik de inhoud van de lijst op de etiketten.
In ieder geval dank voor de hulp tot nu toe.

Helemaal onderaan op de door @kees538 aanbevolen link Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project staat een link naar een document om etiketten te maken: The Document Foundation Nextcloud.

Overigens helpt het enorm als je aangeeft waar je vastloopt bij het maken van etiketten. Anders moeten de mensen die hier willen helpen, er maar naar raden. Dat leidt zelden in één keer tot goede aanwijzingen.

De pagina ‘Help/Handleidingen/Handleiding voor Writer’ wordt door ons niet onderhouden. We proberen dit al een tijdje aangepast te krijgen.
Je kunt het beste kijken op Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

Maak eerst een lijst van de adressen in calc of in writer maar mag ook een echte database zijn.
Maak van deze lijst een database.
Maak een aparte document voor de etiketten en sla dat op.
Print dit document voor etiketten dan pas zie je de adressen als etiket.
In de volgende link staat een beschrijving die wel gemaakt is voor ApacheOffice maar is grotendeels voor LibreOffice.Tutorial voor etiketten

Maak in de volgende bijdrage duidelijk wat je niet duidelijk is. Zolang alles nog onduidelijk is het lezen van de helpfile vaak het beste.

Hartelijk dank floris_v en kees538 voor jullie hulp. Ik dacht dat ik mijn probleem voldoende had aangegeven. Ik heb een Excel-bestand van 210 personen (naam,adres, postcode en plaats). Die wil ik op 10 vellen etiketten zetten. De etiketten kan ik maken. Dan wordt gevraagd om een bestand aan te geven Als ik dan het desbetreffende bestand aangeef (via “Invoegen/Tekst uit bestand”)krijg ik de mededeling “This is not a text document”
Dan kan ik niet meer verder. Willem

Ik heb het idee dat je nog teveel de gedachte van Microsoft Office volgt en dat is niet goed.
We weten nu dat je adressen in een werkblad staan maak nu een databasedocument gebaseerd op dat werkblad.
menu → bestand -->New–>Database

Wees er van bewust dat elk popup ook een help knop heeft en zorg er voor dat je een reserve kopie van je gegevens hebt.

In Libre Office /The Document Foundation/ Hoofdstuk 9/Werken met opmaakprofielen/ blz 257 lees ik: “Het standaard opmaakprofiel om met Bestand > Nieuw > Etiketten te gebruiken. Het lijkt door LibreOffice automatisch te worden gebruikt en is in het geheel niet bedoeld voor gebruikers”
Is dit een vergissing of is het waar? Ik ben een gebruiker. En concludeer dat ik geen etiketten kan maken in LibreOffie. Of lees k het verkeerd?

Aangezien er geen link staat voor de pagina kan ik het ook niet opzoeken. Ik ken niet al die PDF’s uit mijn hoofd.
In libreOffice maar ook in ApacheOffice is het mogelijk om etiketten te maken zonder dat deze verbonden zijn met een database. Maar jij wilt adressen afdrukken op die etiketten dan wordt het iets anders.

Eerst het maken van lijsten en die combineren met een databasedocument. De lijst heb je want die staat in een werkblad nu is de volgende stap het maken van een databasedocument wat verbonden wordt met het werkblad.
Let wel dit blijven twee verschillende documenten.

Misschien is het ook verstandig om eerst wat te spelen met het gemaakte databasedocument. Ook is het belangrijk om het in de gegevensbronnen(shift+control+F4) te kunnen tonen en het weer te laten verdwijnen.

Nu kun je Etiketten maken en die etiketten kun je verbinden met het databasedocument en een gekozen tabel.

Let opnieuw op: je hebt nu al drie verschillende documenten.

Dit laatste document kun je afdrukken en dan pas zie je werkelijk de adressen op de etiketten komen.

Ik heb zelf ook veel moeite gehad om dat geheel te doorgronden.

Het opmaakprofiel heeft niets te maken met het maken van etiketten. In hoofdstuk 14, Assistent brief. van de handleiding voor Writer, staat e.e.a. duidelijk beschreven. Kijk eens bij het onderwerp ’ Een adresgegevensbron maken en registreren’. Hierin staat hoe je van het werkblad een gegevensbron maakt voor je etiketten. En vervolgens met de assistent brief de gegevensbron aan een document, zoals etiketten, kunt koppelen.