Ik ben sinds kort mezelf aan het voorbereiden van een overstap van M365 naar Liberoffice om de veelgehoorde reden: weer eigenaar willen worden van mijn eigen documenten (Nextcloud op een eigen server) en de privacy van mezelf en mijn klanten proberen te beschermen met Libreoffice.
Ben al volop aan het werk met Calc, veel sjablonen konden zonder pijn worden overgezet. Nu ben ik bezig met mijn factuursjabloon. Het briefhoofd is klaar, nu ben ik bezig met de factuurregels en de optelsom inclusief BTW. Dat lukt aardig, ik loop vast op het optellen van de bedragen specifiek voor 9% BTW en de bedragen voor 21% BTW. In Excel gebruikte ik daarvoor: =SOM.ALS(I5:I32;9%;J5:J32) in het geval van 9% BTW.
In writer kom ik er niet uit. Ik heb overwogen om een calc werkblad te koppelen aan een writer-document maar dat geeft me teveel gedoe; ik wil het document opslaan als sjabloon en telkens opnieuw kunnen gebruiken. Wat ik mis zijn voorbeelden voor formules in writer, deze zijn subtiel anders dan in calc/excel. Ik denk dat ik gebruik moet maken van de functie “eq” maar weet niet welke expressie ik erachter moet zetten. Iemand een idee, of een richting waarin ik de oplossing kan vinden?