Factuur maken in Writer: maken van formules

Ik ben sinds kort mezelf aan het voorbereiden van een overstap van M365 naar Liberoffice om de veelgehoorde reden: weer eigenaar willen worden van mijn eigen documenten (Nextcloud op een eigen server) en de privacy van mezelf en mijn klanten proberen te beschermen met Libreoffice.

Ben al volop aan het werk met Calc, veel sjablonen konden zonder pijn worden overgezet. Nu ben ik bezig met mijn factuursjabloon. Het briefhoofd is klaar, nu ben ik bezig met de factuurregels en de optelsom inclusief BTW. Dat lukt aardig, ik loop vast op het optellen van de bedragen specifiek voor 9% BTW en de bedragen voor 21% BTW. In Excel gebruikte ik daarvoor: =SOM.ALS(I5:I32;9%;J5:J32) in het geval van 9% BTW.

In writer kom ik er niet uit. Ik heb overwogen om een calc werkblad te koppelen aan een writer-document maar dat geeft me teveel gedoe; ik wil het document opslaan als sjabloon en telkens opnieuw kunnen gebruiken. Wat ik mis zijn voorbeelden voor formules in writer, deze zijn subtiel anders dan in calc/excel. Ik denk dat ik gebruik moet maken van de functie “eq” maar weet niet welke expressie ik erachter moet zetten. Iemand een idee, of een richting waarin ik de oplossing kan vinden?

De 83 euro vermeld achter de 9% BTW heeft geen betekenis. En nu ik dit aan het schrijven ben… zou het niet handiger zijn om mijn factuur-sjabloon in calc te maken?

Ik ben niet de persoon om je bij de hand te nemen om je te helpen wel kan het advies helpen om te zoeken op dit forum naar de gebruiker Villeroy. Villeroy heeft ervaring in het sturen van facturen, invoice in het Engels, en heeft langdurig ervaring met OpenOffice en de opvolgers wat nu LibreOffice is.

Calc

Ik denk dat Villeroy Calc gebruikt voor facturen maar dat moet je zelf beslissen. Centraal in zijn omgang met dit soort problemen is het databasedocument al of niet zichtbaar.

Overstappen

De overstap naar LibreOffice vergt vaak ook een geheel andere denkwijze en Villeroy beschrijft dat herhaaldelijk.

Voorlopig wil ik het hierbij laten.

NextCloud

Ik denk dat de samenwerking van NextCloud en LibreOffice een apart onderwerp waard is. Je kunt hier ook op zoeken.

1 Like

@HvD Zelf al meerdere keren Calc (voorheen Excel) gebruikt voor het maken van facturen. Een officiele factuur heeft een factuurnummer nodig, deze kan je handmatig aanmaken of automatisch regelen bij iedere keer dat je een factuur wil maken.
Als ik het schema neem zou ik de kolom BTW het percentage invullen en
In de kolom naast BTW kolom 9% noemen en daarnaast kolom 21%. Hier een formule die het bedrag in de juiste kolom plaatst.
Aan het eind van de factuur kan het zo blijven met de bedragen aan te passen. Subtotaal excl.BTW kan niet hetzelfde zijn als het te betalen bedrag incl.BTW :wink:
De velden 9% over en 21% over moeten de bedragen opgeteld zijn waarover het gaat of het BTW bedrag wat onder 9 of 21% valt.
Ik denk te begrijpen dat de stuks of eenheidsprijs de kolom is na de kolom BTW.
Zelf zou ik een kolom toevoegen voor de kolom BTW en deze noemen Stuksprijs, Eenheidsprijs of net wat je wil.

Het is wel een aanbeveling om een factuursjabloon in een database te maken. Hierin kunnen bedragen beter gesplits worden en automatisch factuurnummer en datum aan worden gekoppeld. Namen van klanten, overzicht van alle gemaakte uren over een bepaalde periode enz.

Succes en groet,
Co.

1 Like

Dank @Co_newbie en @RPG. Zo fijn om als enthousiast starter steun te krijgen uit de gemeenschap.

De bedragen inclusief BTW heb ik leidend gemaakt omdat ik vooral met particulieren werk en dit is wat ze betalen. Ik ben een heel stuk gekomen in Calc. Ik was begonnen in Writer omdat de opmaakmogelijkheden mij beter leken. Maar in de kern is het een rekentool en past het beter in Calc zo blijkt. Onderaan mijn facturen plaats ik altijd een overzicht van mijn gewerkte tijden vanuit https://www.anuko.com/time-tracker/. Daarvan heb ik e vertaling verzorgd.

Mijn grote puzzel nu gaat over het koppelen van mijn contacten in Nextcloud via carddav een een database binnen Libreoffice. Mijn kennis over databases is oud en moet weer wat opgepoetst. Weten jullie toevallig hoe je iets dergelijks aanpakt?