Fatale crash met groot Calc bestand

Een Opendocument werkblad van 191.488 KB met 20 tabbladen, waaronder een aantal grote werkbladen met (heel) veel gegevens, een aantal grafieken en een paar kleine met slechts een beetje tekst.

Het opslaan duurde steeds langer zonder dat je zag dat er iets gebeurde. Vanwege de omvang van het werkblad begreep ik dat. Er waren geen aanwijzigen dat er iets mis zou zijn. Ik werk het blad dagelijks bij. Gisteren kwam bij het opslaan de mededeling dat er een probleem was en het document beschadigd was. Het was een grotere tekst dan ik normal gewend ben van foutmeldingen. Iets met invoer en uitvoer.

Het was spijtig dat de automatische backup ook al met deze beschadiging was opgeslagen. Ik had dus niets aan de backup van de vorige opslag.

Bij het openen vraagt het systeem of LibreOffice het moet repareren en als je bevestigt krijg je een scherm waarin UTF-8 als tekstimport staat geselecteerd., Ik accepteer alle instellingen en klik op OK, maar dan opent een werkblad met slechts één tabblad dat bovendien helemaal leeg is. Toch is het nog steeds een bestand van 191.488 KB.

Vragen:

1. Is er iemand die een trucje weet om de gegevens toch nog te redden, of is het een verloren zaak? De grafieken mogen verloren gaan, maar het zou fijn zijn als ik de gegevens terugkreeg.

2. Is dit te veel voor LibreOffice? Het zou dan prettig zijn als er een waarschuwing komt als het bestand te groot wordt.

Welke werkblad-tovenaar kan helpen?

Ik vrees dat het bestand compleet verloren is. Misschien kun je het bestand hier uploaden. Als je 5 berichten op dit forum geplaatst heb dan krijg je geloof ik ook de mogelijkheid tot het uploaden van bestanden maar ik weet niet of zo’n groot bestand geaccepteerd wordt. Ik ben niet zo goed in het herstellen van bestanden maar je kunt ook op het Engelse deel een draad starten. Als je het bestand kunt openen in een hex-editor dan kun je snel zien of er nog iets in staat.

LibreOffice kan goed omgaan met grote goed gestructureerde bestanden dus ik denk dat je iets moet leren om met zulke bestanden om te gaan.

Dank voor dit antwoord. Uploaden doe ik niet vanwege de privacy-gevoelige inhoud. Wel zal ik je suggestie volgen om ook deze vraag ook op het Engelstalige deel te stellen. Ook heb ik met een hex-editor vastgesteld dat het bestand zeker niet leeg is, alleen is het voor mensen onleesbaar.
Ik weet niet precies wat ik zou moeten leren om met zulke bestanden om te gaan. Ik denk dat ik me als een normale gebruiker gedraag. Van LibreOffice verwacht ik tijdige waarschuwingen als ik dingen zou doen die (mogelijk) problemen kunnen opleveren. Als iets niet mogelijk is merk ik dat meteen, maar als iets te moeilijk is voor LibreOffice verwacht ik daar een passende reactie op van het systeem. Hoe kan ik anders weten dat iets problemen gaat geven? Ja: als het te laat is.
Nogmaals dank voor de reactie.

Wanneer je de extensie van het bestand verandert in zip dan is het mogelijk dat om het bestand te splitsen in onderdelen. Ik geloof dat de gegevens dan in het bestand met de naam “content.xml” staan. Dan kun je zien of het min of meer leesbaar is. Ik weet niet wat je er dan mee moet doen.

Over hoe beter om te gaan met zulke bestanden lijkt mij deze draad niet de goede plaats en kan ook beter wanneer je de gegevens weer beschikbaar hebt.

Bedankt voor deze reactie. Dit is een onverwachte mogelijkheid.
Ik heb het getest met een werkend werkblad. In de zip zit dan een subfolder ‘versions’ en daarin zitten bestanden zonder extensie: ‘version1’ t/m ‘version?’ Die kun je dan openen met LibreOffice waarbij het werkblad verschijnt.
Helaas lukt dat niet met mijn grote werkblad: die geeft bij het openen van de zip meteen aan dat het een corrupt bestand is waarin geen gegevens zitten.
Ik vrees dus dat ik mijn grote bestand als verloren moet beschouwen. Misschien ontdek ik nog een manier om te achterhalen wat er dan mis is, maar vooralsnog moet ik opnieuw gaan bouwen.
De omzetting naar een zip is echter interessant en kan in de toekomst zijn nut bewijzen.
Dank daarvoor.

Version of versie

Misschien verklaart de aanwezigheid van versie bestanden wel waarom het bestand zo groot is en het kan ook van invloed zijn geweest op de crash. Ik weet feitelijk niet hoe het werkt. Maar uit een kleine test lijkt het er wel op dat in elk versie-bestand alle gegevens van dat moment staan. Door er op te klikken wordt het geopend.