Functiecommando onder knop

Is het in Libre Calc Mac M1 mogelijk om een gegroepeerd aantal commando’s op te geven in en functie gelijk als bij een macro ? Ik wil b.v. zo’n commando onder een knop zetten die een aantal kolommen verbergt. In een macro kan dit maar ik wil van de macro’s af, want dit geeft problemen met vastleggen bestand met een wachtwoord.

Ik weet niet wat je verstaat onder een functiecommando.

Wanneer je in LibreOffice gebruik maakt van groeperen dan verschijnen er aan de rijhoofden of de kolomhoofden symbolen die de betreffende groep tonen of verbergen. Ik maak daar feitelijk nooit gebruik van aangezien ik bijna alles bewaar ik een database. Met die database regel ik dan meestal wat ik al of niet wil tonen. Een database heeft ook de mogelijkheid om het met een wachtwoord op te slaan maar daar maak ik geen gebruik van.

Ik gebruik nu macros om de cursor te plaatsten naar een bepaald veld (Home of begin nieuwe regel) en om een aantal kolommen te verbergen en weer terug te zetten. Die macro’s heb ik gekoppeld aan knoppen en dat dat werkt in macro’s goed. Maar ik vraag mij af of dit ook met functiecommando’s kan. Een soort gebundeld actieprotocol met 1 druk op de knop. In excel schijnt het wel te kunnen, maar ook daar weet ik niet hoe het werkt. Ik wil van macros af want in Libre is dit niet stabiel met .xml in combinatie met een wachtwoord.

Ik denk dat je moet oefenen met de menu opdracht groeperen.
Ik denk dat groeperen in LibreOffice op de zelfde manier werkt als in Excel en daar zijn geen macro’s voor nodig. In de help file wordt dat beschreven.
groeperen

Alle mogelijke opdrachten die beschikbaar zijn laten zich in het menu plaatsen of in een toolbar: Menu of toolbar maken of aanpassen.
Toen ik mij daarin ging verdiepen was ik ook verbaasd en ook nu nog kost het mij tijd om die opdrachten te vinden. Het dispatcher opdrachten genoemd ze kunnen ook als een URL gebruikt worden.

Het lukt mij niet om je een eenvoudige uitleg te geven aangezien je echt moet verdiepen in de basis mogelijk van LibreOffice maar ik zou me niet verbazen dat het bij Microsoft op de zelfde manier werkt. Elke mogelijkheid die in LibreOffice beschikbaar is daar is ook een URL commando voor. De werkwijze is vaak:

• Selecteer eerst iets waarop een bewerking moet worden toegepast.
  • Voer nu de bewerking uit.

Ik ga er wel vanuit dat je zelf macro’s kunt schrijven als ze nodig zijn.

Tijdens een wandeling bedacht ik dat je met functiecommando’s wel subroutines kunt bedoelen. Je een subroutine aanroepen vanuit een andere subroutine door gewoon daar de naam te plaatsen. Zelf zet ik er meestal call voor maar dat is als herinnering dat ik iets aanroep,

Gehele lijst van dispatchers
De lijst maakt duidelijk hoeveel er wel niet zijn. Ze zijn niet altijd zicht baar tijdens het maken van werkbalken. Het is afhankelijk van het actieve document.

Ik heb hier alle stappen vermeld voor het verbinden van een macro aan een Knop. Naar mijn idee is het beste om dit te proberen in een test document om vaardigheid te krijgen. Je oorspronkelijk document wordt niet beschadigd als het niet goed verloopt.

• Voor het verbinden van een macro aan een knop
  • Breng het formulier in ontwerp mode.
  • Selecteer de knop liefst in de form-navigator, niet samengestelde besturingsElementen.
  • Selecteer tabblad Gebeurtenissen
  • Selecteer de gebeurtenis die gewenst is bijvoorbeeld :actie uitvoeren
  • Klik op de drie liggende puntjes achter de gekozen gebeurtenis.
  • Klik op de knop Macro.
  • Zoek de gewenste macro op en klik daarop
  • Klik op de OK knop
  • Sluit de ontwerp mode van het formulier