Geen data na download van een odb-file

Omgeving: Windows 10 (64 bit) met Firebird database als (locale) server geïnstalleerd.
Versie LibreOffice 7.04.2

Wanneer ik een odb.file download (b.v. als voorbeeld bij een antwoord op een vraag) kan ik deze openen, maar de daarin opgenomen data is niet beschikbaar. Is er een instelling die ik moet aanpassen omdat ik zelf niet met een embedded database werk, of doe ik iets anders niet juist?

Indien er vanuit een .odb file connectie wordt gemaakt met een niet ingesloten Firebird database dan worden de gegevens niet in de odb opgeslagen…
Op zo’n manier data delen gaat niet werken.

Wellicht onjuist geformuleerd:
Ik heb zelf ODB’s gemaakt met externe databases, maar download af en toe odb’s van andere gebruikers, die als ondersteuning worden aangeboden bij vragen van derden. Deze kan ik wel openen, maar bevatten geen data.

Welke data verwacht je dan? die uit je eigen externe firebird database of van de externe gebruikers die ook een externe database gebruiken? Of gebruiken de gebruikers allemaal embedded databases?

Het gaat om odb-files die vaak door probleemoplossers worden meegestuurd als voorbeeld van de oplossing of illustratie van een bepaalde werkwijze. Als dit een odb zou zijn met een externe database dan zou de ook apart meegeleverd moeten worden. Een externe type database kan variëren en zou daarom niet handig zijn. Je mag dus verwachten dat dergelijke demo-odb’s een embedded database hebben.
Mijn probleem is dat ik dergelijke odb’s wel kan openen, maar de data niet kan openen, die daarin is opgenomen. (ik krijg steeds drie bestanden: een odb-file, een properties-file en een script-file)

Normaal gesproken heb je genoeg aan het .odb bestand, snap niet waarom je apart ook nog een properties-file en een script-file toegestuurd krijgt…denk dat het dan odb’s zijn die gebruik maken van externe databases… De databases in deze link bevatten allemaal embedded databases kan je deze ook niet openen?

Dank je wel voor de snelle reacties!
Helaas kan ik ook geen van deze databases (goed) gebruiken: ik kan ze wel openen en ze laten de formulieren en queries, macro’s etc wel zien, maar geen tabellen. Onderin het Base window staat Embedded database en HSQLDB Embedded, maar de data ontbreekt.
Ik heb ook in het LO-window de database options gecontroleerd: de hsqldb driver staat op Pool Yes.

Misschien is het resetten van het gebruikers profiel de oplossing. Eerst een backup maken van je huidige gebruikers profiel. zie deze link.