Hoe adresseer ik een volgend/vorig record?

Ik wil in een Base rapport verschillen tussen opeen volgende records gebruiken. Hoe benader ik het volgende resp. vorige record?

Kan je aangeven wat de verschillen kunnen zijn?

Gecorrigeerd

Vereenvoudigd voorbeeld: Van een tabel met 2 kolommen (datum en meetwaarde/getal) wil ik een lijst afdrukken met die regels en het verschil in de waarde met het vorige record.

1-5-2018 125,75
5-5-2018 130,80 +5,05
20-5-2018 117.60 -3,20

Uit ervaring met Access zou ik dat met DLookUp in een Query kolom berekenen. Ik kon geen berekende kolom in Base voor elkaar krijgen.
Ik ben nieuw in LibreOffice dus misschien benader ik het op de verkeerde manier. Hoop dat dit voorbeeld duidelijk maakt wat ik probeer te doen.

In een spreadsheet zou dit eenvoudig te doen zijn maar mijn gegevens komen uit verschillende tabellen en meerdere selecties.

Bij voorbaat dank voor de medewerking.

BertH

Hallo,

Met behulp van een ingesloten Firebird-database is dit heel eenvoudig in SQL met behulp van Analytical Function ‘lag’:

afbeeldings-beschrijving

Het gebruik van een ingesloten HSQL-database is moeilijker en vereist het gebruik van een sequentiegenerator en een weergave. Een voorbeeld hiervan kan worden gevonden in het Engelse forum → DateDiff tussen records op dezelfde tafel.