Ik ben enkele maanden geleden overgestapt van Microsoft Office 2010 naar LibreOffice. Ben daar tot nu toe heel tevreden over. Alleen kan ik geen Access-bestanden (.mdb bestanden, ook met gekoppelde tabellen, query’s, formulieren, …) overzetten naar LibreOffice Base (of ook niet gewoon openen in Base). Is dit op een of andere manier toch mogelijk?
Note: ik heb wel nog een werkende Access 2010 indien dit nodig zou zijn om .mdb bestanden te exporteren naar LibreOffice.
Dag LucF
Het moet wel degelijk mogelijk te zijn om aan een Access-database te koppelen. ALs gegevensbron (Bestand > Nieuw > Gegevensbron). Queries, rapporten en views moet je wel opnieuw definiëren.
Ik zou liever het bestand niet koppelen maar volledig overzetten naar Base. Ik kan mijn tabellen in Accsess wel opslaan als .csv-bestand, maar weet niet hoe ik dan het .csv-bestand kan importeren in Base. Is dit mogelijk?
Dag LucF
Heb jij uiteindelijk een manier gevonden om een Access databank (makkelijk) te openen in Base? Alvast bedankt!
Ik heb hetzelfde probleem. Microsoft stopt in oktober 2025 met het ondersteunen van Ms Access en ik wil overstappen naar Base van LibreOffice.
Ik vroeg aan Chat GPT hoe ik dat moet doen en kreeg zowaar een duidelijk stappenplan.
Hopelijk geen halucinatie…
Kort samengevat: je moet elke tabel als .csv exporteren uit Access. Een nieuwe database aanmaken in Base en de .csv’s van de tabellen importeren in die nieuwe Base database. Dan moet je daar de Queries opnieuw aanmaken. De Forms weet ik nog niet.
Fingers crossed.
Is het bij jullie gelukt? Tips?
Misschien is het goed om eerst wat te lezen over LibreOffice-Base.
https://help.libreoffice.org/latest/nl/text/sdatabase/dabawiz02text.html?DbPAR=BASE#bm_id2517166
Het is ook belangrijk om te weten dat een enkel CSV bestand al als een database wordt gezien. Wanneer je diverse CSV bestanden hebt die bij elkaar horen is het verstandig in een zelfde map te zetten.
Daarnaast is het belangrijk om te weten wat je wilt gaan doen met zo’n enkel bestand. Soms kan alleen Calc alles doen.
Als je zoekt probeer op het Engelse forum te zoeken naar de gebruiker Villeroy die geeft veel bruikbare informatie.
Hartelijk dank voor de tips. Ga ik zeker doen.