Hoe krijg ik de pagina's staant en automatisch genummerd?

Elke keer als ik een blanco document open in libreoffice, dan liggen de pagina’s ipv dat ze rechtop staan.
Hoe krijg ik deze staant? (ik heb het dus niet over staand/liggend afdrukken)

Daarnaast zou ik willen dat pagina’s automatisch genummerd worden.
Hoe activeer ik dat?

Standard wordt een Writer-document staand aangemaakt. Blijkbaar heb je een ander sjabloon standaard gemaakt. Dit kun je zien bij Bestand > Sjablonen > Sjablonen beheren. Er staat dan een groen vinkje bij een sjabloon in de linkerbovenhoek. Maak dit ongedaan door er met rechts op te klikken en te kiezen voor Standaard herstellen. Als je pagina’s standaard automatisch genummerd wilt hebben. maak je een document aan en kies je Invoegen > Paginanummer en kies je waar en hoe. Sla dit document op als sjabloon en maak dit sjabloon de standaard. Je vind alles over sjablonen in de Handleiding voor Writer op de documentenpagina van LibreOffice: Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

Ik heb een document waarbij de pagina’s liggend zijn.
Hoe maak ik deze allemaal staant? want op uw manier gebeurd er niks.

Pagina

Je had het over nieuwe documenten die standaard liggend worden aangemaakt en daar was mijn antwoord op gebaseerd. Nu heb je het over een document waarvan de pagina’s liggend zijn die je staand wil maken. Ga naar Opmaak > Pagina-opmaakprofiel. Dan naar het tabblad Pagina en zet daar de Oriëntatie op Staand.