hoe stel je permanent jaartal als 4 cijfers in calc

een jaartal tussen 1750 en 2021 hoe stel je dit in

De beste manier om dat te bereiken is gewoon jaartallen als getallen te markeren en niet als data. Dus bij Format Cells / Cellen opmaken als getal instellen en heel beslist niet als datum. Doe dat voordat je de gegevens in die cellen invoert. Anders vat Calc het jaartal op als Juliaanse dag nummer je jaartal gerekend vanaf 1-1-2000.

Nieuw
Calc is geen opmaakprogramma, maar gereedschap om berekeningen uit te voeren. Hoe moet Calc “weten” dat een getal zonder context een jaartal voorstelt en niet wat anders? Dat moet de gebruiker gewoon aangeven door, inderdaad, directe opmaak. Dat is niet erg. Je moet alleen wat meer nadenken bij wat je doet.

Is je vraag beantwoord? Klik dan op ✓ naast het goede antwoord. Klik op ^ naast antwoorden waar je wat aan had. Let op: reageer hier met opmerking toevoegen. Een antwoord is gereserveerd voor oplossingen voor de oorspronkelijke vraag.

De voorgestelde oplossing is direkte cel opmaak en niet permanet.

LibreOffice heeft geen vaste instelling voor jaartallen, behalve in een datum, waar je ook een maand- en dagnummer moet opgeven. Daarvoor kun je opgeven hoe het eruit moet gaan zien - met twee of vier cijfers voor het jaar - maar voor alleen een jaar werkt dat niet.

als je LO installeer dan is standaard een datum dd mm jj
mijn vraag is hoe krijg ik dit standaard naar dd mm jjjj
cellen opmaak is niet de oplossing !

zie mijn antwoord hieronder

Cellen hebben het celopmaakprofiel Standaard. Pas dit opmaakprofiel aan met de datumnotatie met het jaartal van 4 cijfers. Sla het (lege) document op als een sjabloon. Stel dan dit sjabloon in als standaard. Voortaan worden documenten op dit sjabloon gebaseerd en heeft het een vier-cijferig jaartal.