Kan de User Interface taal niet veranderen

Ik heb LO (7.2.5.2.0) als snap geïnstalleerd en ik kan de taal van de User Interface niet veranderen. Die staat als “Default - English (USA)” en in het dropdown menu staat geen "Nederlands.
Ik heb al geprobeerd om via “Download LibreOffice | LibreOffice - Free Office Suite - Based on OpenOffice - Compatible with Microsoft” de deb standen te installeren, maar dat lukt niet bij deze snap installatie.

Er draait ook nog de default geïnstalleerde LO. Deze versie is 6.4.7.2 en hier is alles OK.

Deze twee installaties worden nooit samen opgestart.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Groetjes

Je hebt zo te zien een Engelstalige versie actief. Heb je ook het Nederlandse taalpakket geïnstalleerd? Daar komen de meeste instellingen voor Nederlands in mee, zoals ook de Help. Anders kun je de installatie van LO opnieuw opstarten. Kies dan voor Wijzigen. Daarna kun je bij Talen kijken of Nederlands erbij staat en zo nee deze aanvinken en de installatie afmaken.

Hij heeft de Snap-versie, net als ik, en die levert 15 interfacetalen, maar Nederlands zit daar niet bij. Volgens dit oude draadje levert Snap geen Nederlands, misschien is dat inmiddels veranderd, maar ik heb zo mijn twijfels. Gek, waarom zou je niet de interfacetaal meeleveren voor het land waaar LO het meest wordt gebruikt (want gratis)? :face_with_raised_eyebrow: :thinking:

Ik wist niet wat een snap-versie was. Kun je geen “normale” versie installeren?

Dat kan, die moet je dan zelf downloaden en installeren met sudo .... Dus meer iets voor de ervaren gebruiker. Je moet eerst de geïnstalleerde versie verwijderen. Doe je dat verkeerd - is mij een keer overkomen - kun je opeens 70 % van de ruimte op je harde schijf kwijt zijn. Dat doet pijn. Je kunt van alles aan lelijks zeggen over MS Windows, en het is vast allemaal waar, maar programma’s (de)installeren hebben ze daar duidelijk beter voor elkaar dan in Linux. En dan zit je nog met een compleet geïnstalleerd pakket, met van alles wat je niet nodig hebt maar er niet af kunt gooien, en van alles niet hebt en dan moeizaam erbij moet zoeken. Terwijl je bij het installeren van alle versies van OpenOffice nog van alles kon instellen. Hulde daarvoor. Einde klaagzang

Heb hier een vraag over gesteld op Question #700503 : Questions : libreoffice package : Ubuntu. Ben benieuwd.
Bug gemeld als Bug #1960014 “Missing Dutch language interface for LibreOffice i...” : Bugs : libreoffice package : Ubuntu

Inmiddels is de Nl gebruikersinterface beschikbaar in versie 7.3.3.2 van Snap. Voor de spellingcontrole van Nederlandse tekst moet je wel nog steeds de extensie downloaden.

Hoi Floris, ik heb hetzelfde probleem en heb inmiddels wel LibreOffice_7.3.3.2_Linux_x86-64_rpm_langpack_nl/RPMS/ gedownload. Vervolgens opnieuw opgestart, maar er is niets veranderd.
Wat bedoel je met

spellingcontrole van Nederlandse tekst moet je wel nog steeds de extensie downloaden

?
Kun je me aangeven, welke stappen ik moet nemen, dat het wel werkt?
Mijn Linux versie is Zorin
Bedankt.

@GerardKB: Je kunt nu de versie van Snap downloaden & installeren via applicatiebeheer in Ubuntu Linux. Nederlands als interfacetaal zit er dan in, je hoeft verder niets te doen. Voor de spellingcontrole heb ik de woordenboeken gedownload bij www.opentaal.org en als extensie geïnstalleerd.

my solution in Ubuntu 20.04: i installed LibreOffice by means of the PPA.
I disabled the snap.

Schrijf op de Nederlandstalige sectie alsjeblieft in het Nederlands.

Bedankt voor je snelle reactie. Met het woordenboek is gelukt.
Maar ’ de versie van Snap…’ vond ik niet. Welke versie bedoel je precies?
Met applicatiebeheer dan bedoel je ws. de map, waarin alle beschikbare applicaties te vinden zijn?.
Dus misschien kun je dat nog wat verduidelijken.
Ik ben pas begonnen met Linux Zorin, dus weet nog heel weinig.

Ik ken Linux Zorin helemaal niet.

Citaat GerardKB Met applicatiebeheer dan bedoel je ws. de map, waarin alle beschikbare applicaties te vinden zijn?

Ja. In de gewone Ubuntu wordt LibreOffice in Applicatiebeheer aangeboden als Snap-applicatie, ingewikkeld verhaal waar ik niet alles van begrijp. In elk geval zat daar tot voor kort de Nederlandse interface niet bij - daar ging deze topic over - nu wel. Als je het op een andere manier kunt installeren, prima, maak je er niet druk over.

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie en hulp!