Koptekst in LibreOffice Writer-sjabloon uitgeschakeld. Bij inlezen document verschijnt toch weer een koptekst

Bij een nieuw aangemaakt sjabloon in LibreOffice Writer heb ik de koptekst in de pagina-opmaakprofiel uitgeschakeld. Maar bij het inlezen van een document, verschijnt toch op elke plaats waar een nieuw hoofdstuk begint weer een koptekst. Kan iemand mij vertellen wat hier fout gaat?

Dank voor uw tijd en aandacht!

In LibreOffice kun je bij de eigenschappen van het paginaopmaakprofiel opgeven dat de eerste pagina met dat profiel afwijkt, dus bv wel een kopregel kan hebben.
Er kan hier van alles aan de hand zijn. Om alle twijfel uit te sluiten: maak een voorbeeldbestand op basis van dat sjabloon en voeg dat hier als bijlage toe.
.

Dag floris_v,

Hierbij stuur ik u het sjabloon ‘Boek.ott’.
Het heeft een coverblad en enkele lege pagina’s. Mijn teksten schrijf ik - om een goede structuur te houden - in het schrijversprogramma Scrivener. (Download Scrivener | Literature & Latte). Dit terzijde.

Als ik de tekst compileer in Scrivener dan wordt deze automatisch in het LibreOffice Writer-sjabloon ‘boek’ ingelezen. Echter de koptekst blijft hij geven. Ook een extra lege regel boven de Kop1 (hoofdstuknaam). De taalinstelling staat ook niet meer in het Nederlands, maar in het Engels.

Dit zijn slechts enkele punten die ik benoem. Al deze punten heb ik wel in het bijgevoegde sjabloon ingevoerd en/of aangepast.

Ik heb ook al contact met de fabrikant van Scrivener, maar helaas… zij kennen LibreOffice Writer niet goed genoeg. Toch heeft dat Scrivener duidelijk een compileer-functie naar het veelzijdige Writer.

Misschien dat u er eens naar kunt kijken. Ik stel dat zeer op prijs. Alvast hartelijk dank daarvoor.
Boek.ott (10.1 KB)

Aan het sjabloon alleen heb ik natuurlijk niets. Het ziet er verder goed uit.

@Arend Als ik de tekst compileer in Scrivener dan wordt deze automatisch in het LibreOffice Writer-sjabloon ‘boek’ ingelezen. Echter de koptekst blijft hij geven. Ook een extra lege regel boven de Kop1 (hoofdstuknaam). De taalinstelling staat ook niet meer in het Nederlands, maar in het Engels.

Ik neem aan dat hier staat dat Scrivener het document converteert naar de indeling .odt en niet dat u het gecompileerde bestand zelf in Writer opent. Als het eerste inderdaad het geval is, doet Scrivener iets verkeerd. Bedenk dat als u gewoon direct gaat schrijven in een blanco document in Writer, dat document toch gebaseerd is op een sjabloon, al hebt u dat niet zelf gemaakt. Dan kunt u toch altijd door directe opmaak (een andere taal, ander lettertype of lettergrootte instellen, etc.) de instellingen in het sjabloon overrulen. Kunt u een voorbeeld van een door Scrivener gecompileerd bestand uploaden? Dan krijgen we zekerheid.

1 Like

Dag floris_v,

Dank voor uw reactie.

Als ik het sjabloon ‘Boek’ open in LO Writer en vervolgens kies voor Invoegen - Tekst uit bestand dan wordt het gecompileerde bestand wel goed door LO-Writer overgenomen.

Ik ben dus degene die iets verkeerd doet. Het automatisch openen vanuit Scrivener in LO Writer is een handeling die juist NIET moet plaatsvinden.

De oplossing is dus: handmatig invoegen van een tekst uit een gecompileerd bestand.
Fijn dat u mij de juiste weg heeft gewezen!