Libre Office Calc crasht bij opslaan

Calc sluit af bij opslaan werkblad, en slaat de ingevoerde gegevens niet op.
Het document dat ik bewerk staat in Dropbox.
Bij de crash van Calc ontvang ik deze Dropbox-melding:
“lu8204amqtru.tmp werd aan uw Dropbox toegevoegd”
Deze meldingen beginnen steeds met lu, gevolgd door bij iedere crash een andere cijfer-letter combinatie.
Het gebeurt zeer onregelmatig, opslaan kan 10 keer goed gaan en opeens … crash.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Ik ben een leek, heb al op internet gezocht maar niets gevonden.
Alvast bedankt om mee te denken!
Magda

I wrote this topic in Dutch, but now I see that the result is totally changed and wrong…?

So I repeat it in English.

Calc crashes when I save my spreadsheet and does not save the changes.
The spreadsheet is located in Dropbox.
When it crashes, I recieve this Dropbox-message:
"“lu8204amqtru.tmp was added to your Dropbox”
These messages always start with “lu”, followed by a serie of letters and numbers, which is different every time.
It does not crash every time, I can often save my spreadsheet without any problem, and than suddenly… crash.
Does anyone have a solution for this problem?
I don’t know much about IT… on the internet I couldn’t find any answers.
Thanks already for having a look at this!
Magda

Probeer eerst het bestand eens op te slaan op je eigen computer.
Wanneer je echt je bestanden wilt opslaan in de cloud dan heb ik het idee dat je beter met collabora kunt werken.
Zie deze draad: Auto-reload files, if changed on drive? - #2 by mikekaganski

I just moved the file to my C-drive. Thank you for your suggestion, I will let you know what happens the folowing days

It happens again… so I suppose it has nothing to do with Dropbox, but a bug in Calc instead…

Sla je het bestand wel op met een ODF extensie?

Probeer LibreOffice eens op te starten in veilige mode.

Ja, als.odf
Maar ik heb gisteren calc ge-updated naar versie 25.2.2.2
Het is wel zo dat hij die kuren alleen heeft in één bestand. Mijn andere spreadsheets kan ik gewoon opslaan.
Nu is het dus weer even afwachten wat er gebeurt.
Voor het geval het niet in orde komt: hoe start ik op in veilige modus?

Als Calc met andere bestanden goed werkt zou het kunnen zijn dat de oorzaak ligt in dat enkele bestand.

Het was net weer hetzelfde…
Dus de update heeft het probleem niet opgelost.
Wat kan ik best doen met dit bestand? Opnieuw opslaan onder een andere naam?
Of de tabbladen verplaatsen naar een nieuwe, lege spreadsheet?
Of…?

Het is moeilijk voor buitenstaanders om te zeggen wat te doen aan gezien we geen idee hebben wat het bestand moet doen en hoe groot het is.

Ik ben zelf altijd een voorstander van om de gegevens zo veel mogelijk apart te houden van de resultaten die beoogd worden. Het zou best kunnen zijn dat als je de formules aanpast de fout niet meer optreedt.

De keren dat ik gekeken heb naar bestanden die crashten of langzaam waren zag ik heel vaak eindeloos veel formules die de computer te zwaar belasten of een ander probleem hadden. Hoe groter een spreadsheet is meer je moet begrijpen om iets hanteerbaar te maken en te houden.

Wanneer in het edit venster het pijltje naar boven staat dan mag je ook een bestand uploaden.

Je gebruik nu versie 25.2.2.2 wat niet de meer stabiele versie is : 24.8.6

Bedankt, ik ga de 24.8.6 downloaden.
Het is een bestand van 296 kB, met weinig formules, maar wel veel data.

Het is misschien goed om enkele dingen samen te vatten

• Werk met bestanden die opgeslagen zijn op je eigen computer.
  • Wat ik lees kun je niet werken met bestanden die opgeslagen zijn bij Dropbox of welke cloud dan ook.
  • Bestanden opslaan met een ODF extensie.
  • Werk met een stabiele versie van LibreOffice.
  • Maak een extra kopie van je gegevens zodat je met een reserve bestand heb bij een echte crash.

Ik heb inderdaad een reservekopie gemaakt, en het bestand was al opgeslagen als ODF.
Het installeren van versie 24.8.6 is me niet gelukt; ik moest eerst versie 25.2.2 verwijderen en ik heb geen idee wat ik waar moet verwijderen. Maar raar maar waar, sinds die poging is het bestand niet meer gecrasht…
Dus fingers crossed…
Ik laat nog weten hoe het is verder gegaan.

Het ziet er naar uit dat het probleem miraculeus is opgelost na mijn capriolen met de nieuwste en de meer stabiele oudere versie.
Bedankt voor de hulp, zeer geapprecieerd!

Naar mijn idee is het probleem veroorzaakt door het volgende feit: Je hebt geprobeerd te werken met LibreOffice op een bestand in de cloud en LibreOffice kan dat niet. Hierdoor zijn er mogelijk fouten opgetreden.
Waarom de ene versie van LibreOffice wel wilde werken en andere niet is mij niet duidelijk maar zo werkt het soms. Als je goed kunt blijven werken wanneer het bestand is opgeslagen op jouw computer in plaats van de cloud dan weet je wat maar ik daar ook niet zo veel over te zeggen. Het is buiten mijn kennis en ervaring.

ok, bedankt!