Macro om een selectie records in een form te bekijken

Hallo, ik heb voor een “Form A” macro’s gemaakt die ik bedien met een button in “Form A”. Elke macro is verbonden aan een “Form n” volgens selecties. Bij klikken doet die de gevraagde “Form n” open. Kan dit niet eenvoudiger zodat ik niet telkens een aparte “Form n” moet aanmaken, maar dat de macro binnen de geopende “Form A” de selecties toont?

Ik begrijp niet zo goed waarom je nu overstapt naar het Nederlandse deel van dit forum aangezien je op het Engelse deel steeds zeer adequaat antwoord kreeg. Het voordeel van het Engelse deel is dat de leden daar ook goed ervaren zijn met het database onderdeel voor gebruik in bedrijfsomstandigheden.

Ik ben een eenvoudige thuisgebruiker met andere ideeën. Ik heb veel van Villeroy geleerd die instaat is om veel zonder macro’s te doen. Wanneer je overstap van Microsoft Access naar LibreOffice base vergt dat een heel andere manier van werken.

Formulieren

Alleen al het denken in het woord voor formulieren, form, is al compleet ander. Een formulier in base is veel meer een onderdeel van een groter geheel.

Macro’s

Als je door wil gaan met macro’s dan is het misschien verstandig om je te verdiepen in wat heet Access2Base aangezien dat geschreven is om de overstap van Access naar Base te vergemakkelijken. Maar mijn idee daarover is dat dat alleen voor professionals goed toegankelijk is.

Zonder macro’s

In het begin heb ik veel geleerd van de assistenten om zeer eenvoudige formulieren te maken.

Zoeken in elk formulier

In principe kun je elk formulier omschakelen naar een zoekmode zonder macro’s met de aanwezigheid van de standaard navigatie toolbar.

Ik denk dat het goed is om eerst enig begrip te krijgen van SQL. SQL is de taal die door de meeste databases begrepen wordt. Lang geleden heb ik een eenvoudig boekje gelezen waarin de grond beginselen van SQL werd uit gelegd in misschien 100 bladzijden. Ik denk dat die boekjes nog steeds wel te koop zijn.
.
Daarnaast is het belangrijk om te zien hoe formulieren gebruikt worden. Ik denk dat het belangrijkste is wel het herkennen hoe het woord formulier op verschillende manieren gebruikt wordt. Op dit moment wil ik mij richten op het woord formulier zoals je ziet in de form-navigator. Dat is beschikbaar als een document-formulier in edit mode is. In zo’n formulier wat je ziet in de form-navigator, ook wel data-form genoemd, is een tabel of querie verbonden met het formulier. Aangezien in een document-formulier heel veel data-formulieren kunnen zijn wordt het geheel gauw complex.
.
Gelukkig heeft RobertG het mooi beschreven voor LibreOffice maar voorzover ik weet alleen in het Duits en Engels. Ik heb het idee dat het bestuderen van SQL uit een Nederlands boekje en het begrip van de formulieren uit de help-file je door het eerste moeilijke moeilijke begin kan helpen. Het zou best kunnen dat je dan ook meer overeenkomsten gaat zien tussen MS-Access en LibreOffice-Base.