OPGELOST. Documenten openen met LibreOffice niet texteditor

Documenten worden als ik dubbelklik automatisch geopend met Texteditor. Dit wil ik niet, dus klik ik rechts en kies: LibreOffice. dat werkt, maar bij een volgende document wordt het opnieuw geopend met Texteditor. Nu klik ik weer rechts, en kies Andere en kies dan LibreOffice en Open altijd met.
Je zou zeggen dat het dan werkt, maar helaas, krijg de instelling niet naar wens. heeft iemand tips?

Ik heb sinds een week een OS 12.7 iMac.

Misschien moet je echt iets aanvinken in een popup venster. Soms wil het herstarten van de computer ook helpen maar die tijd zijn we feitelijk voorbij.
Als niets helpt is vragen op een Apple forum misschien een goed idee want dit lijkt mij echt een Apple probleem.

beste RPG,
via het OneMoreThing forum (Apple) kreeg ik deze heel goed werkende tip:
Open altijd met is voor dát document. Net als bij Windows kun je in macOS een standaardprogramma kiezen waarin documenten van een bepaald type normaal gesproken geopend worden, maar, in tegenstelling tot Windows, ook per document van dat type kun je een ander programma kiezen.

Wat je moet doen is in de Finder rechtsklikken op één van die documenten en dan Toon info kiezen in het menu. Daardoor opent het infovenster voor dat document, en daarin vind je een afdeling Open met:
Schermafbeelding 2023-10-02 om 11.35.33

Kies het programma dat je wilt in het lijstje en druk daarna op de knop Wijzig alles (die dan niet meer uitgeschakeld zal zijn). Op die manier worden alle documenten van dat type in het vervolg geopend in het programma dat je net gekozen hebt. Maar je kunt dat ook altijd nog weer per document aanpassen.

dus het is nu gelukkig opgelost

Het is mooi dat je een oplossing gevonden hebt en dat je dat hier geplaatst hebt is ook mooi. Nu je langzamerhand went aan de nieuwe computer kun je er ook mee gaan werken. Succes