Paginanummering beginnen op titelblad met nummer 1; cover buitenzijde en binnenzijde niet meenemen

Mijn verhaal begint bij de nummering op pagina 6. Dit moet echter pagina 5 zijn voor mijn boekje. Ik tel de buitenzijde - de cover - niet mee, zoals gebruikelijk bij het nummeren van boeken.

Maar… helaas lukt mij dit niet. Ik ga met een aangepast opmaakprofiel naar het standaardopmaakprofiel omdat ik in het laatste profiel met twee kolommen werk.

Vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn werkstuk begint op paginanummer 1, waar alleen het titelblad vermeldt staat?
Ik verberg later de paginanummering op de titelbladen, het colofon en de lege pagina’s met de optie Invoegen -> Vorm -> Basisvormen -> Vierkant. Ik weet niet of het ook anders kan, graag uw suggestie.
Maar allereerst het probleem van het laten beginnen van mijn boekje op paginanummer 1, het titelblad binnenin het boekje.

Wie kan mij alstublieft helpen. Ik kom hier niet uit.

Ga, op de pagina waar je met nummer 1 wilt beginnen, voor Opmaak > Alinea. Ga naar het tabblad Tekstverloop. Vink Invoegen aan onder Regeleinde. Vink Met Pagina-opmaakprofiel aan. Kies een profiel en vink Paginanummer aan. Kies daar het nummer waarmee je wilt beginnen.

2 Likes

De titelpagina wordt bij de nummering van bladzijden juist altijd meegenomen. Er verschijnt inderdaad geen paginacijfer op die bladzijde, maar in een gedrukt boek is een titelpagina een fysieke bladzijde, die dus een, weliswaar onzichtbaar, nummer heeft. Controleer het maar eens met een echt boek! Schutbladen worden daarentegen niet meegerekend.

Het is een heel goed idee om de titelpagina mee te nummeren. Als namelijk van de geprinte versie de titelpagina weg raakt, kan men denken dat er geen titelpagina is en daar dan van alles van vinden. Dat de eerste “echte” pagina het nummer 2 draagt, maakt dan duidelijk dat er een pagina ontbreekt.

Bedankt voor de extra informatie over de paginanummering.

Als we het nu over hetzelfde hebben, is er niets aan de hand. Ik laat hieronder een website zien over het nummeren van een boek. Zo heb ik het geleerd.

https://blog.boekengilde.nl/beginpaginas-boek

Hartelijke groet, Arend

1 Like

Dan is het prima. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de cover in hetzelfde bestand zou komen.

1 Like