Printen vauit LibreOffice lukt plotseling niet meer.

Sinds kort lukt printen in LibreOffice (writer/calc) niet meer. Als ik een printopdracht geef, gebeurt er niets. In de printerwachtrij staat bij de printopdracht onder ‘status’: ‘vastgehouden’, en een symbool van een printer met daaroverheen een ‘pauze’-symbool: ||. Klik ik vervolgens op het groene driehoekje ‘vrijgeven’ dan verdwijnt de printopdracht uit de wachtrij maar gebeurt er verder niets. Een testpagina wordt wel geprint, evenals printopdrachten vanaf andere programma’s zoals pdf en Thunderbird. Het probleem lijkt dus echt in LibreOffice te liggen. Aan- en uitzetten van de computer helpt niet. Wat kan er mis gegaan zijn?

hmm…

Kun je ajb schrijven welke versie van LibreOffice en welk besturingssysteem?
Dan kunnen we misschien iets vinden in de bug-database.

Ik heb even alle gegevens van het informatieveld van LibreOffice gekopieerd:

Versie: 5.1.6.2
Build ID: 1:5.1.6~rc2-0ubuntu1~xenial1
CPU Threads: 2; Versie besturingssysteem:Linux 4.4; UI Render: standaard;
Locale: nl-NL (nl_NL.UTF-8); Calc: group

Mijn besturingssysteem is Ubuntu 16.04.1 LTS Xenial.

Vriendelijke groet en alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Erik Wannee.

Dank voor de gegevens, Erik!

LibreOffice 5.1 is oud, maar dat zou het printen niet mogen beïnvloeden.

Je hebt niet een nieuwe printer gedefinieerd toevallig maar dat LibreOffice nog standaard de oude probeert?

In het venster Afdrukken op de tab Opties kun je kiezen voor Afdrukken naar bestand. Er wordt dan een PDF van het document gemaakt. Gaat dat goed?

Ik heb geen nieuwe printer gedefinieerd en ben ook verder - althans voorzover ik me bewust ben - helemaal niet met printerinstellingen bezig geweest. er is ook maar één printer (HP Deskjet 3520) geïnstalleerd.
Ik heb gekeken of het lukt om te printen naar bestand, en dat gaat probleemloos.

ok… en uiteraard is het niet na een update van LibreOffice. Hoewel ik zie dat het een Ubuntu-build is, dus mogelijk onderlinge afhankelijkheden van software-bibliotheken LibreOffice print (deels?) via een ander bibliotheek - mogelijk is daar iets uit de bocht gevlogen. Maar dan moet je dus de Ubuntu-installatie tegen het licht houden :slight_smile:

Andere optie: kun je het proberen met een schoon gebruikersprofiel?

https://wiki.documentfoundation.org/UserProfile/nl

(Oh ja: je kunt het dus altijd via PDF doen… Zo heb ik ook versies/installaties waar printen van liggende pagina’s niet werkt, anders dan via een PDF. Heeft vast ook met de printer te maken, maar iig opgelost in huidige master :slight_smile: )

Ik heb een nieuw gebruikersprofiel aangemaakt (check: inderdaad heb ik nu een ander standaard-font als ik begin met typen), maar helaas is het probleem onveranderd.

De methode via de .pdf is inderdaad hoe ik nu werk, maar dat is natuurlijk wel een lastige omweg.

Inderdaad niet handig.
Wat je nog kunt doen: een nieuwere versie van LibreOffice downloaden (1) en parallel installeren (2). En kijken wat dat oplevert.

Of een recentere versie met een zgn ppa installeren (3)

  1. LibreOffice Rustig | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

  2. Installing in parallel/nl - The Document Foundation Wiki

  3. bijv: http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/02/install-libreoffice-6-0-ppa-ubuntu-18-04/

Ik denk dat ik toch maar weer eens ga proberen om de nieuwe LT-versie van Ubuntu te installeren inclusief LibreOffice. Ik had dat al eerder geprobeerd maar kreeg toen meteen een hele reeks foutmeldingen te verduren waarop ik vastliep na urenlang gepuzzel. Maar uiteindelijk zit een nieuwe update er natuurlijk toch in, en daar zal ik dan maar een dag voor vrij moeten maken. Dank in elk geval voor het meedenken!

Ergens herken ik dat gevoel :wink:

Aan de andere kant: de meeste upgrades (ik zit normaal niet op LTS) gaan bijna zonder gedoe. Wel eens vraagt VirtualBox aandacht. En er is nieuwe software - :smiley: hoera - met nieuwe mogelijkheden en ‘gebruiksaanwijzing’ (lees, soms onhebbelijkheden). Maar dit hoort allemaal op een ander forum…

Success - en laat gerust weten hoe het gaat.

Ik denk dat ik ontdekt heb waar de oorzaak van het probleem gezocht moet worden:
Ik herinner me ineens dat ik vorige week de (Windows-)laptop van mijn werk zo heb ingesteld dat hij via de Wi-fi printopdrachten kan geven aan mijn printer (HP Deskjet 3520). Die gebruikte ik tot dan toe alleen via de vaste lijn vanuit mijn eigen (Linux-)computer. Het printen vanuit de laptop ging meteen prima, maar ik vermoed dat toen het probleem is ontstaan dat ik vanuit mijn eigen computer niet meer via LibreOffice kan printen. Het blijft merkwaardig dat het dus wel vanuit andere programma’s lukt.
Zou het kunnen zijn dat er een conflict is ontstaan tussen Micro$oft Office op de laptop en LibreOffice op mijn eigen computer?
Ik probeer nu de verbinding met de laptop te verwijderen in de hoop dat mijn probleem dan verholpen is. (Alleen staat hij nu al 15 minuten op ‘verwijderen’ zonder dat er iets gebeurt, zelfs nadat ik de laptop heb herstart.)