Twee tekst kolommen met afbeelding in 1 kolom

  1. Hoe maak ik een paragraaf- of paginastijl voor paginabrede 1 koloms-prenten met 2 of 3 koloms-tekst eronder? Genre Tom Poes en Heer Bommel.
    image
  2. Hoe kan ik de standaard breedte van 0,5cm tussen kolommen instellen op bvb 0,3 cm?

Een optie is om met secties te werken. Voeg na de afbeelding een sectie in met (bijvoorbeeld) 2 kolommen. Na de tekst weer een sectie met één kolom voor de volgende afbeelding enzovoort. De breedte op 0,3 cm zetten doe je in het veld Afstand.

Bedankt voor de reactie. Maar ik vind het wat onnozel om telkens opnieuw die kolomsafstand te moeten wijzigen van 0,5 naar 0,3. Kan ik ergens zelf de standaard breedte instellen op bvb 0,3cm, desnoods rechtstreeks in een bestand, maar welk? Of via een template of een of andere stijl?

Mijn oplossing met paginabrede illustraties en met Inkscape.

  1. De tekst wordt in LOWrite paginabreed gemaakt, dus zonder kolommen.
  2. De tekeningen worden gemaakt in Inkscape en opgeslagen als *.svg.
    Maar *.svg bestanden worden wazige bitmaps als je ze rechtstreeks via copy-paste importeert in Libre Office, dus
  3. Het *.svg bestanden wordt geopend in LODraw. Dit is dan een vectortekening in 1 groep. Dus eerst rechter muisklik en break en dan de nodige tekening selecteren en kopiëren.
  4. Aan het begin van de paragraaf in LOWrite met uitleg over de tekening wordt de tekening geplakt en via Anchor veranderd in As Character.
  5. De tekst eronder die in 2 kolommen moet komen wordt nu via columns > 2 gewijzigd in 2 kolommen maar met tussenspatie van 0,5cm. Er wordt automatisch een regeleinde (eigenlijk een sectie-einde denk ik) toegevoegd achter de tekening.
    Als ik dan uiteindelijk 0,3cm tussenspatie wil dan moet ik dat wel telkens typend wijzigen, en dat laatste wilde ik vermijden omdat het met dat opladen in LODraw, selecteren, kopieren en plakken nogal meevalt omdat het allemaal muisbewerkingen zijn.