Update van Oracle

Op mijn desktopcomputer kreeg ik gisteren een update van Oracle. Als ik mij niet vergis heeft dit toch te maken met LibreOffice? Ik krijg deze melding niet op mijn laptop, waar ook LibreOffice op draait.

Weet iemand of Oracle inderdaad bij LibreOffice hoort? En hoe ik deze software ook kan bijwerken op mijn laptop? Kijk, als het niet nodig is, dan is het ook goed, maar ik vermoed zomaar dat dit belangrijk is voor LibreOffice. Dank bij voorbaat.

Dat is wel erg weinig informatie. Heb je op je laptop hetzelfde OS als op je pc? In dat geval zou je op beide die update moeten krijgen, anders misschien niet.
Oracle is tegenwoordig de leverancier van Java, dat door bepaalde onderdelen en extensies van LibreOffice gebruikt wordt (maar die je misschien nooit nodig hebt). Op mijn Linux-pc wordt Java geleverd door Ubuntu, ik krijg daarom geen berichten van Oracle over noodzakelijke updates van Java.

Sorry floris_v voor de gebrekkige informatievoorziening.

Ja ik heb op beiden computers Windows 10 draaien. De ene is een desktop waar Java wel op wordt geïnstalleerd en de andere is een laptop waarop ik die melding van Java niet krijg. Is daar nog achter te komen? Ik ben technisch niet zo’n ‘computerheld’. Vandaar dat ik het aan anderen vraag.

Je schrijft dat Java door bepaalde onderdelen en extensies van LibreOffice gebruikt wordt (maar die je misschien nooit nodig hebt).

Mag ik dan aannemen dat ik me verder geen zorgen hoef te maken?

Bedankt voor je toelichting!

Als je een onderdeel van LibreOffice wil gebruiken waar Java voor nodig is, krijg je vanzelf een foutmelding als het niet geïnstalleerd is. Het wordt vooral gebruikt in een paar wizards en Base, als je die niet gebruikt, is er geen probleem.
Java heeft een geschiedenis met beveiligingslekken en nare trucs van hackers die daar misbruik van maken. Oude versies van Java moet je daarom altijd verwijderen, en als je Java eigenlijk niet nodig hebt, kun je het er misschien maar beter af gooien.

Bedankt floris_v voor je duidelijke uitleg. Ik waardeer dit zeer. Van LibreOffice gebruik ik op mijn laptop alleen Writer. Op mijn desktop ook een paar van de andere onderdelen.

Bedankt ook voor de tip dat ik Java eigenlijk niet nodig heb (gelet ook op de beveiligingslekken) en het daarom maar beter ook van mijn systeem kan verwijderen.

Top antwoord. Nogmaals bedankt!