Goedenavond iedereen! Ik zit met de volgende vraag.Het is een wat lastige vraag, maar ik probeer het maar. In een grafiek staan 9 rijen. De X-as heeft dus 9 categorieën. De Y-as loopt van 1980 t/m 2025. Maar elke categorie moet een andere beginwaarde hebben, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Wat ik ook doe, de Y-waardes beginnen allemaal bij 1980. Categorie A moet begin- waarde 1986 hebben en moet doorlopen tot 2003, categorie B moet beginwaarde 1996 en eindwaarde 2025 en zo verder. Hoe doe ik dat???
Misschien kun je de vraag verduidelijken met een echt voorbeeld. Zoals ik het nu begrijp is het niet mogelijk. Maar het kan best zijn dat het beoogde geheel anders is dan mijn fantasie. Dus laten wij eerst een gemeenschappelijk idee krijgen over wat gewenst is.
Aan vulling
Misschien is een Stockchart een idee. Stockchart worden voor aandelen gebruik: voor de begin en de eindkoers. Het verschil tussende hoogste koers en laagste koers wordt meestal aangegeven met een dun lijntje. Ik heb de lijn dikker gemaakt.
Stock_chart.ods (14.2 KB)
Hai hai! Het was even zoeken maar ik bedoelde een Gantt-chart. Daarmee zijn verschillende categorieën onder elkaar te geven die een tijdspanne hebben, die kunnen overlappen of just niet. Het is alleen te maken middels Calc, en je moet niet aangeven het begin en het einde van de periode, maar alleen het begin en hoe lang de periode duurt. Hier staat het:
https://dottech.org/167412/how-to-make-a-gantt-chart-in-openoffice-calc-in-windows-guide/
Maar heel veel dank voor het meedenken!!
Dank voor de link.
Grafiek-assistent
De laatste tijd ben ik ook een beetje gaan oefenen met wat er mogelijk is met grafieken en ook wat de grafiek-assistent aan mogelijkheden heeft. Ik ben soms blij verrast wat de assistent soms doet. Het heeft mij geleerd om de tabel zo eenvoudig mogelijk te maken. Nu heb ik geleerd dat ik het stapelen van de gegevens op een iets andere ook kan gebruiken.