Veilig updaten naar nieuwe versie mogelijk?

Voor mijn werk gebruik ik momenteel Libre Office Writer versie 7.6.7.2
Nu zie ik dat er inmiddels al heel veel updates geweest zijn maar die gebruiken we dus niet.
Wat is nu raadzaam om te doen?

• Hoe kan ik een update naar een nieuwe versie uitvoeren?
  • Kan ik de documenten die we nu in versie 7.6.7.2 gemaakt hebben straks openen in de nieuwe versie?
  • Wat is precies de meest veilige recente versie van Libre Office Writer?

Alvast bedankt voor de reactie(s)
Groet Marlies

Over het algemeen kun je stellen dat de nieuwste versie in ontwikkeling is en iets minder getest, dus kunnen er wat kleine foutjes in zitten die nog gefikst gaan worden. De versie daarvoor is uitontwikkeld en daardoor de meest betrouwbare versie. Op dit moment is de versie 24.8 de nieuwste versie die net uit is en dus nog in ontwikkeling. De vorige versie is nu 24.2.5 en dus de meest betrouwbare. Uiteraard kun je documenten, die in vorige versies zijn gemaakt, openen en bewerken met deze nieuwe versie. Updaten (voor Windows) kun je door de software te downloaden vanuit LibreOffice vorige versie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project en dan te installeren. De nieuwe versie overschrijft automatisch de oudere versie.

Hi Kees, bedankt voor jouw reactie op mijn vraag. We zijn inmiddels een paar maanden verder en door een update van mijn laptop is de Libre Office writer versie automatisch geupdate naar versie 24.8.2.1
Ik kom er nu achter dat als ik een document uit libre office omzet naar een pdf, de invulvelden in die pdf niet meer invulbaar zijn.
Kun jij (of iemand anders hier) mij advies geven in wat nu te doen? Moet ik terug naar een oudere versie en zo ja welke en hoe doe ik dat precies? Of is er in Libre Office een instelling die ik moet aanpassen om ervoor te zorgen dat als ik van het libre office document een pdf maak, de invulvelden nog steeds invulbaar zijn. Ik open die pdf in Adobe Acrobat trouwens.

Alvast bedankt voor de reactie!
Groet, Marlies

Hi Kees, dank voor je reactie. Het werkte allemaal perfect in de versie die ik hiervoor had, de 7.6.7.2
Weet jij of en hoe ik weer terug kan naar versie 7.6.7.2? Mocht je dat niet weten, heb jij enig idee waar ik nog meer terecht kan met deze vraag?

Ik heb ook geen ervaring met invulbare pdf. Het zou best kunnen dat je wat optie moet wijzigen om het gewenste resultaat te krijgen.

Mogelijk zijn de opties alleen op het tabblad algemeen dat je krijgt bij het maken van een PDF.
Om het gewenste te krijgen moest ik aanvinken:
PDF formulier maken.

Het schijnt ook uit te maken of je kiest voor FDF of PDF , bij opmaak bevestigen. Het lijkt er op dat FDF voor in te vullen formulieren is.

Als je op de help-knop drukt van de dialoog krijg je ook de goede helppagina met informatie.

Als je terug wilt naar 7.6.7.2, dan moet je eerste de huidige versie van je pc verwijderen. Ga dan naar de downloadarchief, Index of /libreoffice/old (documentfoundation.org). Blader omlaag naar de versie 7.6.7.2 en klik er op. Klik dan op Win en dan op x86_64. Klik dan op Libreoffice_7.6.7.2_win_x86-62.msi om deze te downloaden. installeer dan deze versie.

Hi Kees,
Dank voor je uitleg! Ik heb net via een Engelstalige handleiding gezocht naar de instelling om er een pdf formulier van te maken en dit is gelukt! Nu nog even kijken of het verder goed werkt, maar het ziet er goed uit. Mocht ik nog ergens tegenaan lopen dan zal ik mijn vraag hier weer stellen.

Het is misschien goed om nog wat dieper in te gaan op de opdracht “Naar PDF exporteren”. Wanneer deze opdracht gebruikt wordt dan komt ook het dialoog venster waarin verschillende opties ingesteld kunnen voor de gewenste mogelijkheden. Wanneer tien-tallen keren iets gedaan moet worden met de zelfde export instellingen is het niet gewenst dat steeds het zelfde dialoog venster getoond wordt. Het wordt dan ook een gewoonte om het weg te klikken en er niet naar te kijken.

Direct exporteren naar PDF

Er bestaat ook een opdracht “Direct exporteren naar PDF” dat kan gebruikt worden nadat eenmaal de export mogelijkheden zijn ingesteld; Het dialoog venster wordt dan niet getoond. Deze opdracht staat niet in het menu maar staat in een de werkbalk Standaard. Het is bij mij de 7 knop van links. Als ik met de muis ponter er langs heen ga wordt er ook een tooltip weergegeven: “Direct exporteren naar PDF”

Opdrachten

Ik spreek steeds over de opdrachten “naar pdf exporteren” en “Direct naar exporten”. Dit zijn werkelijk opdrachten die ook werkelijk in zelfgemaakte werkbalken of menu’s toegevoegd kunnen worden. Het kan soms best handig zijn om voor bepaalde taken kleine hulp-menu’s of hulp-werkbalken te maken waarin al de gewenste opdrachten staan die handig zijn voor dat betreffende document.

Hi RPG. Dank je voor deze uitleg. Ik heb één toevoeging. De opdracht direct exporteren naar PDF staat, in Writer, wel in het menu. En wel onder Bestand > Exporteren naar > Direct naar PDF.

Hi RPG, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Handig dit forum! Zo leer ik steeds meer. Is er eigenlijk ook een soort training mogelijk? Of een trainingsboek? Binnen mijn werk willen we meer gaan doen met dit programma, maar om het al doende te gaan leren zien we niet zo zitten.

Misschien is het gewoon goed om regelmatig dit forum te lezen en ook het Engelstalige deel van dit forum. Het voorleggen van een vraag kan ook altijd helpen om duidelijkheid over iets te krijgen. Je leert ook dan welke deelnemers goede antwoorden geven voor jezelf. Dat kan voor iedereen verschillend zijn. Ik heb van Villeroy geleerd om meer praktisch te denken, ook zijn voorbeelden helpen voor een goede werkwijze.

Er zijn diverse handleidingen op Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project En er is ook betaalde ondersteuning voor bedrijven. Zie bijvoorbeeld Nou&Off – FLOSS office productivity – Eigentijds met vrije office-software (nouenoff.nl)