Het is misschien goed om nog wat dieper in te gaan op de opdracht “Naar PDF exporteren”. Wanneer deze opdracht gebruikt wordt dan komt ook het dialoog venster waarin verschillende opties ingesteld kunnen voor de gewenste mogelijkheden. Wanneer tien-tallen keren iets gedaan moet worden met de zelfde export instellingen is het niet gewenst dat steeds het zelfde dialoog venster getoond wordt. Het wordt dan ook een gewoonte om het weg te klikken en er niet naar te kijken.
Direct exporteren naar PDF
Er bestaat ook een opdracht “Direct exporteren naar PDF” dat kan gebruikt worden nadat eenmaal de export mogelijkheden zijn ingesteld; Het dialoog venster wordt dan niet getoond. Deze opdracht staat niet in het menu maar staat in een de werkbalk Standaard. Het is bij mij de 7 knop van links. Als ik met de muis ponter er langs heen ga wordt er ook een tooltip weergegeven: “Direct exporteren naar PDF”
Opdrachten
Ik spreek steeds over de opdrachten “naar pdf exporteren” en “Direct naar exporten”. Dit zijn werkelijk opdrachten die ook werkelijk in zelfgemaakte werkbalken of menu’s toegevoegd kunnen worden. Het kan soms best handig zijn om voor bepaalde taken kleine hulp-menu’s of hulp-werkbalken te maken waarin al de gewenste opdrachten staan die handig zijn voor dat betreffende document.