Verschillende stijlen in één document

Hoe gebruik ik verschillende stijlen in één document ?

Vb:

Een algemene body tekst
Dialogen
Quotaties

In Ms Word is dat heel eenvoudig ; selecteer en ken het geselecteerde een stijl toe.

In LibreOffice schijnt dat niet mogelijk te zijn, als je iets wil selecteren en het een stijl wil toekennen wordt het hele document erdoor beïnvloed.

Bovendien is de laatste lijn van “Justify” over de top uitgetrokken. Het programma luistert niet naar Paragraph Style/alignment/justify/start

De screenshot is nutteloos voor een analyse van het probleem.

Je past waarschijnlijk het opmaakprofiel aan na het selecteren van bijvoorbeeld een alinea.
Maar het opmaakprofiel aanpassen voor een gedeelte van de test werkt niet, want dan verandert alles wat dat opmaakprofiel heeft. Wat je moet doen is voor de tekst die anders opgemaakt moet worden, een nieuw opmaakprofiel maken en die toepassen op de geselecteerde tekst.
Je kunt dit allemaal vinden in de hoofdstukken Kennismaken met opmaakprofielen en Werken met opmaakprofielen van de handleiding van Writer. Deze zijn te vinden op Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

Veel bedankt voor je reactie.

Heb hier eindeloos zitten vloeken en experimenteren. Heeft iets te maken met omzetting naar LibreOffice. (Denk ik)

Ik heb de tekst(en) vele jaren geleden geschreven in MS Word 10.

Tijden de update naar Windows 11 heeft die update Word van mijn computer verwijderd. Heb de originele installatie bestanden niet meer dus ging ik op zoek naar een alternatie en zo kwam ik bij LibereOffice terecht.

Als ik het Word bestand open met LibreOffice, vervolgens de hele inhoud selecteer (Ctrl + A) en copier (Ctrl + C) dan plakken in Kladblok (Ctrl + V) in kladblok opnieuw alles weer selecteren en copieren en dan plakken in een nieuw LibreOffice document dan gaat het wel. Op deze manier heb ik enkel de tekst zonder formattering. Ik moet dan wel alle stijlen opnieuw aanmaken. :frowning_face:

Heb destijds 75 van dergelijke verhaaltjes geschreven … ook een boek met 376 pagina’s :sob:

Hier het MS Word 10 document.

03 Valentijn.docx (18.4 KB)

Ik begrijp dit niet helemaal. Waarom zou je de tekst via het kladblok weer naar Writer kopiëren?
En is het nu wel gelukt?

Kladblok is puur tekst, alle formatering verdwijnt dan. “Clear style” cleart de stijl blijkbaar niet helemaal als het van MS Word komt. Weet het ook niet hoor, ik doe maar een eind weg. Software mijnheer … komt het mij vertellen …
Van de 10 keer dat ik de titel een Heading stijl geeft krijg ik 5 keer een kader rond de tekst met 6 handels om uit te rekken. Waarom doet LibreOffice dat nu weer … helemaal gestoord word ik ervan. Misschien beter dat ik terug een licentie op Word neem.

Waar je alinea-einden hebt, werkt het ook!

Het probleem is dat je in het hele voorbeeldbestand maar 2 hebt.

Veel bedankt voor de moeite maar ik heb nu Word 2024