verzenden documenten met email programma

Documenten direct vanuit Libre Office verzenden lukt niet omdat standaard email programma (Thunderbird) niet wordt gevonden

In dit soort gevallen kan het helpen besturingssysteem (Windows, Linux, of wat anders, incl. versienummer) en versie van LibreOffice te vermelden. Een snelle test leverde op dat in Ubuntu Linux 20.zoveel Libre met een open document wel Thunderbird laat starten en een nieuwe mail opent met eigen mailadres als afzender, maar zonder het geopende bestand als bijlage (ook als ik aangeef het als PDF te willen verzenden).

Het besturingssysteem is Windows 10 en Libre Office 7 (beiden zijn up to date). Ik krijg bericht dat ofwel Thunderbird zou niet als standaard email programma gelden (dat is wel zo) ofwel een fout zit in de installatie/laatste update van Libre office zelf. Heb een herstel operatie uitgevoerd maar heeft niet geholpen.

Ik krijg de volgende melding MAPI_E_Failure

Probleem is opgelost door opnieuw installeren vanThunderbird! Met dank voor de reacties.

Ik heb verhalen gehoord dat je Thunderbird in Windows op alle mogelijke manieren moet markeren als het default e-mailprogramma, en aders probeert MS toch nog een truc om het niet als het default e-mailprogramma te beschouwen. Maar dat kan overdreven zijn. Kijk in elk geval bij de Standaard- of default apps of Thunderbird inderdaad de app voor het afhandelen van mails is.

In Ubuntu Linux werkt Thunderbird in elk geval niet zoals het zou moeten - als ik de inhoud van een document als inhoud van een bericht wil versturen, krijg ik wel een venster met een nieuw bericht van Thunderbird, maar zonder de tekst uit het document. Bij “het document als bijlage versturen” wordt het bestand ook niet vanzelf als bijlage toegevoegd.

Maar - in LO 6.4.7.2 onder Linux Mint voegt Thunderbird het bestand zonder morren als bijlage toe. Ik heb geen oplossing, maar er is wel een uitweg: doe zoals we het vroeger allemaal moesten doen (ja, ik ben een oude zeur :)). Bestand opslaan, mailprogramma starten, vanuit het mailprogramma de mail versturen. Werkte altijd.