Wat is het verschil tussen een a-bestand, s-bestand en OpenDocument-tekst?

Ik begrijp niet waarom telkens in een andere bestandsvorm wordt opgeslagen. Hoe zorg ik dat dit hetzelfde blijft en dat ik gewoon mijn bestand kan openen zonder dat er om een app gevraagd wordt?

Misschien kun je verduidelijk van je met a- en s- bestanden bedoeld! In het algemeen is het niet verstandig om extensie van bestanden te veranderen. De extensie van een bestand bepaald vaak wat de computer mee gaat doen. En voor de duidelijkheid onder extensie versta ik de laatste drie letters na de punt van de naam van een bestand.

Dank voor je respons. Als ik wist wat ik bedoelde dan had ik mijn vraag waarschijnlijk zelf al kunnen beantwoorden. Ik heb deze extensies nog nooit gezien dus het zegt mij niets. Het gaat om .S en .A wellicht zegt het je iets.

De extensies .S en .A zijn voor zover ik weet nog nooit door OpenOffice of LibreOffice gebruikt. Iets zegt me dat je bestanden met de .S en .A in de naam opslaat en dat LibreOffice dan “aanneemt” dat er een extensie is toegevoegd omdat er een punt in de bestandsnaam staat en dan zelf geen extensie meer toevoegt. Je kunt het beste in het venster Bestand opslaan het vakje “Altijd opslaan met standaard extensie” (of woorden van gelijke strekking) aanvinken en dan zelf geen enxtensie typen (en ook geen punt in de naam dus).

Ja dat is heel goed mogelijk! ik denk nu inderdaad het het hem daarin zit. Ik heb bestandsnamen met punten ertussen en hij pakt het op die manier op. Ik ga eens een poging doen om te voorkomen dat hij er zelf een extensie van maakt. De punten wil ik namelijk voor de overzichtelijkheid van mijn bestanden wel houden. Dank!

De punt wordt door het systeem inderdaad vaak gezien als scheidingsteken tussen de naam en het bestandstype en kun je het beste in de naam vermijden. Misschien kun kun je voor die overzichtelijkheid beter een liggend streepje gebruiken.

2 Likes

Ja dank Kees. Ik denk dat ik dat inderdaad zo ga doen.

Het is inderdaad raadzaam enkele regels te volgen bij het benoemen van bestanden en mappen, voornamelijk om technische redenen. Zo kan het gebruik van bepaalde tekens in de naamgeving ertoe leiden dat de computer namen verkeerd interpreteert en onbedoeld een bepaald commando uitvoert.

:link: Naamgeving van mappen en bestanden

Dank voor je toevoeging. Zal de link eens bekijken.

1 Like