Hi, in Excel (vies woord ik weet) kun je het scherm horizontaal of verticaal delen en met VERSCHILLENDE (?) spreadsheeds erken. Ook kun je óf het ene óf het andere scherm werken.
Bijvoorbeeld in het linker scherm (file “maandbedragen”) worden bedragen per maand ingevuld en na ENTER worden dan meteen in het rechterscherm (in file “jaartotalen”) een bepaald totaal zichtbaar. IN elk deelscherm kun je dan ook verschillend de cursor bewegen.
Kan zoiets ook in Libre Office?
Alvast dank,
Joop
Zoals ik het begrijp kan dat ook in LibreOffice
Plaats eerst de cursor daar waar de splitsing moet plaats vinden.
Pas dan de op dracht toe.
De opdracht is : menu → Beeld → Venster splitsen.
Ik weet niet of het is toe te passen op twee monitors zoals de vraag misschien ook bedoeld is.
RPG, dank voor je reactie!
Ik weet dat er een split screen bestaat en werk daar ook al mee. Echter wat ik zoek is de mogelijkheid om (zoals ik denk dat ook in EXCEL kon) 2 VERSCHILLENDE werkbladen op 1 monitor te hebben.
Als ik nu split screen open zit ik in HETZELFDE werkblad én kan niet apart “navigeren”.
Zoals ik in mijn originele vraag vertelde wil ik graag info vanuit bv. het linker werkblad, handmatig in het rechter werkblad invoeren.
Zoals ik er nu tegenaan kijk moet dat kunnen en is het mogelijkerwijs een instelling en doe ik iets niet goed.
Nu geef je het probleem iets anders weer en begrijp ik het ook anders.
menu → Venster → Nieuw Venster
Dit doen in het document waarvan een extra venster geopend moet worden.
Let ook op de titel van het venster daarin komt in mijn geval ook een nummer te staan.
Hoi
(alle CAPS zijn ter verduidelijking… NIET om te schreeuwen🙂)
Origineel werkblad heet “titel”.
Bij menu → Venster → Nieuw Venster: opent een nieuw scherm van HETZELFDE werkblad en krijgt “titel+nummer (2)” als naam. Dat is een kopie van het reeds IN GEBRUIK zijnde werkblad. Ik heb dus nu 2 dezelfde werkbladen met aangepaste (“2”) titel. Dat is niet wat ik graag wil.
Probeer eens het volgende, wellicht maakt dat het probleem duidelijk.
Ga in een willekeurig werkblad, klik op “venster splitsen” dan zie je 4 delen van hetzelfde werkblad, waarvan de grootte kunt aanpassen. je kunt ook (per deel, en beperkt) “schuiven”.
A B
C D
Kan ik nu in B een totaal ander werkblad plaatsen? En evenzo in C en D? Dus uiteindelijk 4 verschillende werkbladen open hebben en inzien OP DEZELFDE MONITOR? (is een beetje veel want ik heb maar 2 delen nodig) .
Nu werk ik gewoon met 2 vensters die ik op de MONITOR verklein totdat ze naast elkaar passen (ik heb maar 1 monitor) . Maar volgens mij kon Excel (mijn mond gaat er pijn van doen…) zoiets IN het werkblad.
Ik begrijp dat je twee verschillende documenten wilt tonen in een zelfde calc venster. Ik geloof dat dat multi-tab heet. Ik heb op het Engels forum die vraag ook gelezen en ik meen te begrijpen dat dat in LibreOffice niet mogelijk is. Het schijnt zo te zijn dat Excel het gevraagde wel heeft. Ik kan niet zo gauw een link vinden.
Ik heb een iets andere werkwijze. Ik werk meestal zo dat alle documenten het gehele scherm beslaan. Met Alt-tab scroll ik dan door de open vensters.
Precies wat ik dacht, excxel wel maar libre niet. Geen groot probleem, ik had al aangegeven hoe ik het nu doe.
Dank voor je meedenken en zoeken!
Wat je ,als alternatief, kunt doen is twee documenten openen. Dan die documenten verkleinen in bijvoorbeeld Windows. Je kunt de vensters dan zodanig van grootte wijzigen dat je op de helft van je scherm passen. Daarna zet je ze naast elkaar en heb je het gevraagde effect.
Dank Kees, voor je antwoord en het meedenken.
In mijn mail van gisteren had ik al aangegeven dat ik dat ook deed totdat ik me de mogelijkheid in Excel herinnerde. Tja, vooral in deze tijd vind ik het belangrijk waar ik mijn loyalty neerleg en dat heeft dan in dit geval dit als gevolg. Ik kan er mee leven .
Nogmaals dank en groet, Joop