Ik houd een lijst bij met waarden afhankelijk van een variabele. Wanneer ik die variabele wijzig, kan ik in de grafiek die ik van de waarden maak, die wijziging soms terugzien, maar soms ook niet. Op de X-as staan de datums van de waarden. De grafiek loopt dus naar rechts bij oplopende tijd.
Is het mogelijk om het moment van de wijziging in de gafiek te registreren? Bijvoorbeeld door vanaf het moment (de datum) van wijziging op de X-as een vertikale streep in een afwijkende kleur te zetten.
Aangezien er geen precieze beschrijving van het probleem wordt gegeven heb ik misschien een ander idee over het op te lossen probleem dan de OP. Naar mijn idee is er geen oplossing zoals ik het zie.
Variabele
Op dit moment denk ik om voor elke gewenste andere kleur van een lijn ook een nieuwe kolom in de tabel in te voegen.
Diagram
Het kan best zo kunnen zijn dat bij elke verandering in het aantal kolommen of het veranderen van de datums in de een kolom of rij die als een label gebruikt wordt de grafiek opnieuw gemaakt moet worden.
Oude toepassing herschrijven naar LibreOffice
Ik krijg het idee dat je probeert een toepassing oorspronkelijk niet geschreven voor LibreOffice aan te passen aan LibreOffice. Mijn idee is om eerst LibreOffice goed te verkennen. Mogelijk kun je de vraag stellen op het Engels deel van dit forum aangezien de leden daar meer kennis hebben dan ik heb.
Na zoeken op het Engelse deel van dit forum vond ik een een draad waarin in de eerste plaats werd aangegeven hoe het mogelijk was:
How to insert vertical line on chart. @LeroyG beschrijft daar een oplossing hoe het te doen. Het is best mogelijk dat deze oplossing niet voldoet aan de wensen van Abonnee.
Oefening
Na het vinden van de draad heeft het mij echt enige tijd gekost voordat ik de juiste methode heb gevonden. Het belangrijkste probleem was dat ik niet goed een brontabel wist te maken. De oefening bracht ook een verdere verdieping van mijn kennis aan over het maken van een grafiek. Het doel voor mij was om in de eerste plaats een verticale lijn te plaatsen in de grafiek. Ik heb wel het idee dat er maar een enkele verticale lijn te plaatsen en dat die ook niet automatisch geplaatst wordt.
Voorbeeld
LeroyG gebruikt in zijn beschrijving ook een Secondary-Yas terwijl ik in mijn voorbeeld niet een Secondary-Yas gebruik.
Beschrijving
Het lukt nog niet om een eenduidige beschrijving van de stappen te geven.
Gebruik van de assistent
Het wordt mij steeds meer duidelijk dat het goed ontwerpen van de tabel erg belangrijk is voor het resultaat van de grafiek.
- De gehele tabel kan het best omgeven zijn door minsten een lege rij en een lege kolom.
- De title en nog wat aanvullingen horen niet tot de tabel waarvan de grafiek gemaakt wordt.
- LibreOffice gaat er van uit dat de tabel groeit met rijen en niet met kolommen.
Veranderingen in deze tabel worden ook weergegeven in de grafiek. Daarnaast is het oefenen met de toolbar die verschijnt wanneer we dubbel klikken op de grafiek een goed hulpmiddel
voorbeeldgrafiek02.ods (17.1 KB)