Writer: doorgaande voettekst met paginanummering over secties

Even voor de duidelijkheid: ik ben een LibreOffice n00b.
In een document met daarin een voettekst met bestandsnaam en paginanummering heb ik op een gegeven moment twee pagina’s nodig in landschap oriëntatie, dus een handmatig einde ingevoegd. Echter, de hierna volgende pagina’s missen de voettekst en ook de paginanummering. Valt hier iets aan te doen? Zoeken in de help pagina’s en verder op het internet levert mij niets op.

Je moet voor elk pagina-opmaakprofiel kop- en voetregels activeren, en de teksten/velden erin invoegen.

Daar valt niet veel aan te doen. Een koptekst/voettekst hoort bij een paginaopmaakprofiel. Een landchap pagina heeft een ander paginaopmaakprofiel. Je kan de koptekst toevoegen aan dat profiel voor de landschap-pagina, maar die koptekst zal eveneens in landschap zijn - wellicht niet wat je wil.

Het beste is los te laten, en dan maar geen paginanummers/kopteksten te hebben op landscape pagina’s. Als het echt moet, zijn er mogelijke omwegen, maar zoals vaak zijn die niet mooi (“ugly”, zoals ze in het Engels zeggen).

  • Je kan aan dat landschap profiel de koptekst toevoegen als een grafische tekstbox. Die kan je dan roteren. Beperking: je kan geen automatisch paginanummer of andere automatische tekst invoegen.
  • Je kan verdergaan met de gekozen portret instelling, maar in plaats je inhoud roteren en invoegen. Ook hier is het principe dat je de inhoud omzet naar een afbeelding. Dat laatste kan in praktijk tamelijk werken als het gaat over een figuur of een tabel.

Een figuur kan zonder meer roteren. Voor een figuur met bijschrift of een tabel wordt het lomper: je dient die eerst om te zetten tot een figuur, die je dan kan roteren.

  • Kopieer figuur en bijschrift, of tabel, in Draw als LO Writer object.
  • Kopieer dat object terug naar Writer als GDI metafile.
  • Die figuur kan nu gedraaid worden.

De printkwaliteit van dergelijke objecten blijft essentieel gehandhaafd omdat het vectorgeörienteerde afbeeldingen zijn.