Aanpassen van de alinea die volgt op een tabel

Ik heb een document met meer dan 100 tabellen.Na/onder de tabel kunnen verschillende opmaakprofielen staan (tekst, kop, lijst, …).
Ik wil graag dat boven de alinea die volgt op een tabel, een halve regel ingevoegd wordt (handmatig kan dit door bij opmaak → alinea boven die alinea een halve lijn in te voegen).

Mijn vraag is of dit een bestaande optie is of moet je dit via een macro zelf programmeren?

Ben

Je kunt het veel eenvoudiger oplossen in de tabeleigenschappen.


Geef bij Onder en Boven aan hoeveel ruimte je onder en boven de tabel wil en klaar.
Als je meer dan honderd tabellen hebt, zou het wel handig zijn om dat met een macro te doen. Het vervelende is alleen dat het schrijven van macro’s voor LibreOffice (een afgeleide van OpenOffice.org) om het zacht uit te drukken behoorlijk lastig is. In de begintijd van macrotalen voor tekstverwerkers (denk aan WordPerfect 4 en 5, MS Word 6 voor Windows) kon je als autodidactisch persoon zonder academische graad nog een aardige macro maken, tegenwoordig is het gekkenwerk - meer werk dan het met de hand doen.


Na het nodige zoekwerk het volgende gevonden:

Probeer deze eens op een kopie van een deel van je origineel; speel met de waarde 200 om de goede afstand te krijgen, 200 komt kennelijk overeen met 0,20 cm, dus dat zal niet te lastig zijn, tenzij je ouderwets met pica’s rekent. :wink:

sub settablesbottommargin
dim document as object
dim SwXTextTable as object

tabaantal = ThisComponent.TextTables.GetCount - 1
for i = 0 to tabaantal
SwXTextTable = ThisComponent.TextTables.getByIndex(i)
SwXTextTable.BottomMargin = 200
next i
end sub

Je ziet dat de code zelf heel kort is, maar wat een gezoek om het bij elkaar te vinden.

Ik kende deze nog niet, maar in feite is dit toch vergelijkbaar met mijn oplossing? Of ik nu voor elke tabel via tabel-eigenschappen de onder-ruimte vergroot of dat ik via opmaak de ruimte boven de onderliggende alinea vergroot; het blijft veel handmatig werk (en het risico is dat je een tabel vergeet aan te passen).

Ben

Dat klopt, ja, maar je hoeft dan alleen maar veel van hetzelfde te doen. En als je toch een bestaande macro vindt waarmee je alle tabellen in een document kunt bewerken, ben je wel in één keer klaar.

Dat wordt dus zoeken naar een macro :smirk: