Achtergrondkleur werkt niet

In Calc (LO-7.3.7.2) werkt de achtergrondkleur niet (LinuxMint 21.1)
Beetje rondgezocht en
View / Value Highlighting
(de)selecteren helpt niet.

View / Value Highlighting
aan/uitvinken werkt overigens wel als het gaat om de fontkleur.

Het is niet geheel duidelijk wat je precies beoogt. Wel is het zo dat de functie waar jij naar verwijst, wellicht niet bedoeld is voor wat je beoogt. Die functie is een hulpmiddel om vlug cellen met tekst, getallen, formules, en cellen die beschermd zijn, te onderscheiden. Dit kan je vlug aan- en afzetten met Ctrl+F8.

De achtergrondkleur van een cel, als dat is wat je zoekt, wordt ingesteld in de cel eigenschappen, (Recht-klik, Format Cells, Tab: Background) of in de eigenschappen van de stijl waarmee de cel is opgemaakt.

De achtergrondkleur van een cel, als dat is wat je zoekt, wordt ingesteld in de cel eigenschappen, (Recht-klik, Format Cells, Tab: Background) of in de eigenschappen van de stijl waarmee de cel is opgemaakt.

Da’s idd precies wat ik wil en wat niet werkt; ik duid aan dat ik een gele achtergrond wil voor een bepaalde cel, maar de cel toont geen verandering in kleur.
De fontkleur verandert wel naar rood, zoals ik instelde, maar de achtergrond blijft zoals ie was…

Geef eens, stapsgewijs en in detail, aan hoe je dat probeert te doen.

Cursor op cel C3 / klik op pijltje van het dropdownmenu van icoontje Background Color in de balk / selecteer Yellow 82%.

Er gebeurt niets…
Pas wanneer ik dubbelklik op deze cel is de achtergrond tijdelijk geel, maar zodra ik de cel weer verlaat - in een andere cel bezig ben dus, is het geel verdwenen.
Dezelfde procedure, maar dan voor de kleur van de font, werkt wel normaal; tekst in rood blijft altijd rood.

Dat is inderdaad niet normaal. Ik kan het probleem niet reproduceren - bij mij blijft de cel zijn kleur behouden. Bij mij versie 7.4.3.2 op (en van) Fedora. Het kan een probleem zijn met de LO versie (lijkt me weinig waarschijnlijk, of iets met Mint (lijkt me eigenlijk ook niet zo waarschijnlijk, dus misschien nog iets anders.

Enkele testmogelijkheden die toelaten beter te weten waar het probleem zich kan situeren:

  • Sluit LO af, hernoem ~/.config/libreoffice naar bijvoorbeeld ~/.config/libreoffice_org Volgende keer dat je LO opstart, wordt een nieuwe folder aangemaakt met standaard instellingen. Gebeurt het nu nog? Indien niet, was er een probleem met je gebruikersconfiguratie.
    Herstellen van de oorsprongkelijke toestan: wis de nieuwe ~/.config/libreoffice en geef de oude folder zijn oorspronkelijke naam terug.

  • Bleef het probleem bestaan, maak dan eens tijdelijk een nieuwe account aan, en zie of het daar gebeurt. Zo kan je pas met zekerheid uitsluiten dat het probleem door een gebruikersinstelling veroorzaakt wordt.

  • Installeer de flatpak versie. Die kan je zonder meer naast je bestaande versie installeren. Gebeurt het ook met de flatpak versie? Dan moet het toch iets systeembreed zijn, maar dan zou verwacht worden dat dit probleem vaker gerapporteerd wordt.

1 Like

Bedankt voor de nuttige suggestie!
Klaarblijkelijk is het dus een probleem met de gebruikersconfiguratie.

Ik heb mijn Calc zo staan dat het geen spierwitte achtergrond heeft, maar wat zachter voor de ogen grijs.
Mogelijks kan het probleem daar mee te maken hebben…?