Afbeelding verankeren aan Alinea, Aan teken, Als teken

Wat is nu precies het verschil bij het verankeren van een afbeelding aan Alinea, verankeren Aan teken en verankeren als teken?

Wat is er onduidelijk aan de uiteenzetting in de Help? Op zich voldoet die, al is de uitleg summier. Experimenteren maakt veel duidelijk. Maak eens een proefbestandje met wat tekst en zet daar een afbeelding in, veranker die dan op verschillende manieren en let op het resultaat. Let op: je kunt de verankering altijd veranderen zonder dat je document daardoor kapot gaat.

Ja, de uitleg is hier en daar wat summier. Ik heb helaas door het experimenteren met afbeeldingen en tekst en het verankeren daarvan nogal eens wat probleempjes gehad. Niet dat de tekst ‘kapot’ ging, maar meer dat afbeeldingen over elkaar heen kwamen te staan in het document. Ik zal voortaan beter en aandachtiger de uiteenzetting in de Help lezen voordat ik een vraag stel via dit forum. In ieder geval bedankt floris_v voor dit antwoord. Ik stel uw reacties altijd zeer op prijs!

In het hoofdstuk ‘Werken met afbeeldingen’ (The Document Foundation Nextcloud) van de ‘Handleiding voor Writer’ staat onderstaande over het verankeren van afbeeldingen (in Writer). Dit hoofdstuk en alle andere handleidingen zijn te vinden op: Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

Afbeeldingen verankeren
U kunt afbeeldingen als een teken of aan een pagina, alinea of teken verankeren. U kunt ook
afbeeldingen in een frame plaatsen en het frame aan een pagina, alinea of teken verankeren.
Welke methode u kiest, hangt af van wat u wenst te bereiken.
Aan pagina (alleen beschikbaar in het dialoogvenster Afbeelding, niet op de werkbalk of het
contextmenu)
De afbeelding behoudt dezelfde positie ten opzichte van de paginamarges. Deze beweegt niet als
u tekst of andere afbeeldingen toevoegt of verwijdert. Deze methode is handig bij het maken van
nieuwsbrieven of andere documenten die erg opmaakintensief zijn of voor het plaatsen van logo’s
in briefhoofden.
Aan alinea
De afbeelding is gekoppeld aan een alinea en beweegt mee met de alinea. Deze kan in de marge
of op een andere locatie worden geplaatst. Deze methode is handig als alternatief voor een tabel
om pictogrammen naast alinea’s te plaatsen.
Aan teken
De afbeelding is gekoppeld aan een teken, maar staat niet in de tekstreeks. Deze beweegt mee
met de alinea, maar kan in de marge of op een andere locatie worden geplaatst. Deze methode is
vergelijkbaar met verankering aan alinea.
Als teken
De afbeelding wordt zoals elk ander teken in het document geplaatst en heeft daarom invloed op
de hoogte van de tekstregel en het regeleinde. De afbeelding beweegt mee met de tekst terwijl u
tekst toevoegt of verwijdert vóór de afbeelding. Deze methode is handig om schermafbeeldingen
op volgorde te houden in een procedure (door ze als een teken in een lege alinea te verankeren)
of om een klein (inline) pictogram op volgorde in een zin toe te voegen.
14 | Werken met afbeeldingen
Aan frame
Als de afbeelding in een frame is geplaatst, kunt u de afbeelding op een vaste positie binnen het
frame verankeren. Het frame kan dan worden verankerd aan pagina, alinea, teken of als teken.

Beste kees538. Heel hartelijk dank voor de heldere uiteenzetting van de mogelijkheden rond het verankeren. Ik ben daar zeer mee geholpen!