Automatische update naar 7.5.0 bizar

Ik heb gisteren (21 februari 2023) Libre Office 7.4.5 geïnstalleerd en alles verliep perfect zoals ik al jaren gewend ben ( gebruiker sinds 2012) .
Vandaag 22 februari 2023 start ik mijn computer op en ik merk dat het ineens Libre Office 7.5.0
is geworden ZONDER dat ik daar iets heb voor gedaan . Het is alsof 7.4.5 ZICHZELF heeft geupdate naar 7.5.0 bij het opstarten van de pc . Is dit "normaal "

LibreOffice update zichzelf niet. Weet je zeker dat je 7.4.5 hebt gedownload en geïnstalleerd?

Heel zeker. Ik had dit verleden week ook al ondervonden. Dus heb ik 7.5.0 eruitgegooid en terug 7.4.5 geinstalleerd. Ik werk nooit met de meest recente versie,altijd met de iets oudere versie.

Verzonden vanaf Outlook voor Android

Dus nu is het opgelost?

Nee want zoals ik vermelde heb ik deze week hetzelfde fenomeen ondervonden. 7.4.5 installeren en 's anderendaags start computer op met 7.5.0 zomaar

Verzonden vanaf Outlook voor Android

Ik blijf erbij dat LibreOffice zichzelf niet update. Probeer eens LO volledig te verwijderen en daarna opnieuw 7.4 te installeren.

Ik heb net mogen constateren dat Snap op Ubuntu wel automatisch LibreOffice 7.5 installeert, zonder te vragen of de gebruiker dat wel wil. Ik vind dat niet gewenst. Misschien moet een hoge piet van The Document Foundation eens aan de ontwikkelaars van Linux distro’s uitleggen waarom er verschil is tussen still en fresh versies bij LO, en dat je bij het installeren van de fresh versie eigenlijk de gebruiker de mogelijkheid moet geven om die te weigeren. Maar dat moet misschien beter op de Engelse tak van Ask worden aangekaart.

Maar ligt dit aan LibreOffice of aan Ubuntu? Met andere woorden, kan dit dan niet beter bij Ubuntu(linux) worden aangekaart?

Dat schreef ik toch?

Nee. Jij schreef dat de actie bij LibreOffice ligt en het wellicht op de Engelstalige Ask moet worden aangekaart.

Ja. Want hoe moeten ze dat bij Ubuntu of Snap weten? Zij gaan als ze LO niet zelf gebruiken, niet zelf na of het misschien onwenselijk is zakelijke gebruikers de meest recente grote update op te dringen. In elk geval denk ik dat dit beter door iemand met gewicht kan worden gemeld, dan wordt er eerder iets mee gedaan.

Ik ken het begrip Snap nog niet van eigen gebruik maar ik krijg de indruk dat dat updatings proces zelfstandig dus onafhankelijk van de geïnstalleerde distro is. Ik heb wel geprobeerd informatie te vinden en mogelijk kun je wel bepaalde Snaps uitschakelen van updaten.

OpenSUSE
Ik gebruik allang openSUSE en daarin wordt geen nieuwe versie met uitbreidingen geinstalleerd. Wel worden de fouten bijgewerkt voor LibreOffice en ook voor andere pakketen. Wanneer gebruik gemaakt wordt van openSUSE tumbleweed dan vermoed ik dat er ook nieuwe onderdelen voor alle pakketen geinstalleerd worden maar dat is de eigenschap van tumbleweed. Misschien heeft Ubuntu een soortgelijk onderscheid.

Hey Kees,

Klaarblijkelijk is deze mail niet in de 'topic" geraakt
Maar dit is wat ik jou geschreven heb op 28-02-2023

Heb dus gedaan wat je hebt gevraagd

7.5 er terug uitgegooid… ook de map op de C-schijf en daarna 2 x CCleaner gelanceerd om alles op te kuisen

opmerkelijk…de icoontjes versie 7.5 zijn blijven staan op mijn scherm

dan 7.4.5 gedownload vd officiële site en ook het helppack 7.4 dutch

eerst 7.4.5 geinstalleerd …en dan 7.4 helppack dutch …

ongeveer een uur later , zonder dat ik iets heb aangeklikt …ineens komen de icoontjes versie 7.5 terug te voorschijn
en heb ik een short-cut op mijn scherm naar Libre office 7.5

en effectief het is die versie die nu op mijn computer geïnstalleerd is .

HET ENIGE wat ik tijdens dat uur 19u30 installatie 7.4.5 en 20u25 pop-up 7.5
is mijn computer herstart .

Conclusie …mijn vraag/opmerking blijft geldig

Mvg,

Ludo

Hi Ludo

Zie discussie over Snap. Ik ben geen linux-kenner dus weet hier niets van.

Mvg, Kees