Base SQL union error

Ik gebruik L.O.7.5.3.2 , O.S Windows 10, hsqldb 2.7
Ik ontmoet opnieuw een probleem met SQL Union All dat ik wil gebruiken in een facturatiedatabase om subtotalen én totaal te berekenen.
Ik heb dit probleem gehad in versie 7.3 van LO en dit werd toen door Robert opgelost door “SQL opdracht analyseren” op “neen” te zetten.
Ik heb dit ook nu gedaan doch zonder resultaat.
Zoals vorige keer werkt de SQL opdracht ook nu perfect in de SQL editor van BASE terwijl in SQL ontwerp een foutmelding komt "de gegeven opdracht is geen SQL instructie.

Select “facturen”.“Afzender”, SUM(“facturen”.“Bedrag”) … FROM “facturen”
WHERE YEAR(“facturen”.“Betaald op”) = 2023
Group by …
UNION ALL
SELECT NULL, SUM(“facturen”.“Bedrag”) FROM “facturen”
WHERE SUM(“facturen”.“Betaaldop”) = 2023

Is het een Lo 7.5 probleem?

De opdracht SQL-opdracht direct uitvoeren is niet geselecteerd in de query-editor.:
Bewerken → SQL-opdracht direct uitvoeren

In de SQL editor is er geen enkel probleem, het resultaat is als verwacht. Het aanzetten van “direct uitvoeren” heeft geen invloed op de SQL opdracht in het formulier, hier blijft de foutmelding (unexpected token in expression…)

Only short in English: You have opened the query editor. Last button/symbol isn’t pressed. So Base doesn’t send the query directly and tries to test the query.

Ik heb de knop aangezet en inderdaad, de foutmelding is verdwenen. Er blijft wel een probleem bestaan want bij uitvoeren van de query worden nu geen gegevens gevonden. Worden “dubbels” geëlimineerd zoals bij Union? Dit zou niet mogen met Union All, dus mysterie.
Uitvoeren via BASE - extra - SQL geeft een perfect resultaat met subtotalen én totaal


Kun je een eenvoudige voorbeelddatabase met de fout uploaden?

Je kunt het voorbeeld ook per e-mail sturen als de gegevens niet op Duer in het netwerk moeten staan.

Ik denk dat je de query moet aanpassen. Voor een nadere uitleg zou ik een eenvoudig boekje over SQL gaan lezen. Een jaar of 20 geleden heb ik een eenvoudig boekje gelezen over SQL en dat was heel verhelderend. Die informatie kan ook het begrijpen van LibreOffice verbeteren. De helpfile gaat er vanuit gegaan wordt dat die kennis er is. Het boekje wat door RobertG is gegeschreven verduidelijkt wel veel van LibreOffice maar niet noodzakelijk alles over SQL.

select * from (
Select “facturen”.“Afzender”, SUM(“facturen”.“Bedrag”) … FROM “facturen”
WHERE YEAR(“facturen”.“Betaald op”) = 2023
--Group by …
--dit moet nog wel opgevuld worden door de vragen steller
UNION ALL
SELECT NULL, SUM(“facturen”.“Bedrag”) FROM “facturen”
WHERE SUM(“facturen”.“Betaaldop”) = 2023 ) as "jouw_naam_voor_de_query"

Probleem opgelost, dank daarvoor.
Ik zal uw goede raad zeker opvolgen, eveneens dank daarvoor.