Bestaat de functie UNIQUE in calc?

Hoi,

Ik gebruikte in google spreadsheet en in excell de functie “UNIQUE”. Maar ik kan deze niet vinden in Calc. Heeft iemand een alternatief?

Dank voor een reactie.

Volgens dit draadje op de Engelstalige afdeling is die er nog niet, maar er is wel een verzoek om die toe te voegen. Volgens een bericht van @Villeroy in hetzelfde draadje moet je je tabel in een database invoeren, waar die functie wel bestaat (maar waarschijnlijk anders heet).

Tja, dat is jammer, ik was er al bang voor.

Er is wel een alternatief met het Standaardfilter, maar ik weet niet of dit precies aan jouw behoefte voldoet. Dit vind ik in de Help:

Dubbele waarden verwijderen

Overweeg een enkele kolom met waarden waarvan sommige duplicaten kunnen zijn. Om dubbele waarden te verwijderen en alleen de unieke vermeldingen in de kolom te verkrijgen:

1. Selecteer het waardenbereik waaruit dubbele waarden moeten worden verwijderd. De waarden moeten in één kolom worden gerangschikt.
  2. Ga naar Gegevens- Meer filters - Standaardfilter. Dit opent het dialoogvenster Standaardfilter.
  3. Zorg ervoor dat in Veldnaam de geselecteerde kolom de kolom is waar de waarden zijn opgeslagen. Als een enkele kolom is geselecteerd, wordt dit veld automatisch ingesteld.
  4. Kies in Voorwaarde de optie = (isgelijkteken), wat de standaardoptie is.
  5. Kies in Waarde de optie Niet leeg.
  6. Klik op Opties en selecteer Geen duplicaten. Als de eerste waarde de kolomkop is, controleer dan Bereik bevat kolomlabels.
  7. Vink Resultaten kopiëren aan en gebruik het invoervak eronder om een celadres door te geven waar de unieke vermeldingen moeten worden ingevoerd.
  8. Klik op OK. De unieke waarden in het bereik worden ingevoerd vanaf de cel die in de vorige stap is geselecteerd.

Starting with LibreOffice 24.8 the function UNIQUE exists.