Calc sneltoetsen binnen commando's werken niet meer. Windows 10 (64 bit), Libre Office 7.5.1.2

Sinds enkele Libre Office updates (zeg maar enkele maanden geleden) werken de vervolg sneltoetsen binnen commando’s niet meer goed. B.v. in Calc bij kopiëren en vervangen werkt Ctrl +c en Ctrl +v prima, maar als ik daarbij de inhoud bij een (of meerdere) cellen wil overschrijven werkt de j (van ja) niet meer, via de muisklik wel.
Ander voorbeeld: invoegen van rijen in Calc: rechtsklik werkt prima, vervolgens v intoetsen (zoals vroeger) werkt niet meer. Ik kan dan alleen met de muis de knop invoegen gebruiken. Overigens heb ik gemerkt dat het vroeger een v was, en tegenwoordig de r is onderstreept in de dialoogbox.
Ik werk graag met sneltoetsen, ter voorkomen van RSI.

Ik heb het even uitgeprobeerd. Jouw voorbeelden werken bij mij prima. Samen met de Alt-toets. Bij mij is Rijen erboven invoegen een v en rijen eronder is een o. Als dit bij jou anders is kun je proberen je profiel te resetten.

Hallo Kees538,
Dank voor je reactie. Daar ben ik blij mee. Je suggestie met de Alt-toets lijkt te werken, nog niet voor alle functies uitgeprobeerd.
Ik lijk mijn profiel niet te hoeven resetten. Overigens, bedoel je mijn profiel in LibreOffice? Zo ja, waar vind ik dat? De zoekfunctie in Libre help kent geen profiel of profile.

Het is belangrijk voor dergelijke problemen ook je besturingssysteem (en, in geval van Linux, ook de desktopomgeving die je gebruikt) mee te geven! Dit alles kan immers daarvan afhangen.

Inderdaad, ook bij mij (LO 7.4.6.2 op Fedora 37) werkt een eenvoudige “y” (Engelstalige versie :wink: ) niet. Na indrukken van Alt verschijnen de onderlijnde lettertjes, en Alt+y doet het wel.

Voor de rechts-klik menu’s vostaat het inderdaad een letter in te drukken. Die veranderen inderdaad soms wel eens, en soms, spijtig genoeg, hebben twee functies dezelfde letter. Er is tegenwoordig binnen software spijtig genoeg minder aandacht voor snelle toegankelijkheid van menu’s met het toetsenbord.

Een kleine bonus tip: Met Shift+spatie selecteer je een rij, met Shift+F10 haal je het rechts-klik menu op, waar je een rij kan invoegen. Dus helemaal zonder muis kan ook.

Dankje Vanadium voor je antwoord en bonustips.
Hoe krijgen we LO zover dat toegankelijkheid via toetsenbord even goed wordt geprogrammeerd als via muis en/of pad (op de laptop)? En even goed blijft onderhouden bij LO-updates.

Gebruikersprofiel resetten doe je als volgt. Ga naar Help > Opnieuw opstarten in veilige modus. Kies daar voor Fabrieksinstellingen herstellen en Gehele profiel herstellen. Let wel, dat je dan eigen specifieke instellingen kwijt bent.

Dankjwel Kees538.