Celverwijzing in een vorm

Beste,
ik ben geheel nieuw met LibreOffice en een ms Excel kassa-systeem aan het nabouwen.
Ik ben niet “vaktechnisch” dus probeer mijn probleem zo goed als mogelijk begrijpelijk uit te leggen. Bij voorbaat dus sorry voor evt onjuiste termen.
Ik loop tegen een het volgende aan.
In een “normale” situatie kun je in een cel ( bv A3) de verwijzingsformule =B3 zetten zodat cel A3 de inhoud van B3 weergeeft.
Als je de cel A3 selecteert zie je linksboven in het naamvakje ook A3 staan. De formule die ik invoer staat dan dus in A3.
Nu kun je met calc, net als in Excel, een vorm in je blad zetten. Echter als ik de vorm selecteer komt in het naamvlak niet de naam van deze vorm. ( Ik heb wel gezien, door op de rechtermuisknop te drukken, dat ik de naam van de vorm kan veranderen. Dat is fijn omdat ik later in VBA verder wil)
Ondanks dat ik de vorm geselecteerd heb blijft dus in het naamvlak de actieve cel staan.
Nu zou ik juist in de vorm de inhoud van ,bv cel B3, willen laten zien met de formule =B3. Maar de formule word in een cel gezet welke benoemd word in het naamvlak.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg. :neutral_face:

Boudewijn

de-vorm

Voor zover ik weet kun je vormen niet op die manier gebruiken. Je kunt geen formules in een vorm zetten. Ik weet ook niet waarom je dit zou willen.

Hi @Boudewijn1 U kunt een controle tekstvak invoegen. U kunt dit verbinden met de cel in het werkblad.
U kunt dit bereiken in het menu via:

Menu - Invoegen - Formulierbesturing - Tekstvak

Met de rechtermuisknop op het vakje kom je bij de Besturingseigenschappen. Daar kun je in het tabblad Gegevens onder Gekoppelde cel de koppeling met je cel instellen.

Boudewijn1.ods (9,5 KB)