CMYK kleurenachtergrond in LibreOffice Writer

Ik meen gezien te hebben dat ik in LibreOffice Writer niet kan werken met een kleursamenstelling als CMYK. (Cyaan, Magenta, Yellow en Black). Wel met RGB-kleur. Is deze bewering juist of kan ik wel een bestand met een omslag in CMYK-kleur aanleveren?

Voor de duidelijkheid, kies ik bij Titelpagina opmaakprofiel voor: Opmaak -> Titelpagina -> Opmaakprofiel bewerken -> Vlak -> Kleur. Als ik het mis heb, dan hoor ik dit graag.

Libreoffice werkt ook met CMYK. Als je op Opmaak → Pagina-opmaakprofiel → Opmaakprofiel bewerken → Vlak → Kleur op Kiezen klikt kun je ook een kleur in CMYK maken.

Dag, bedankt voor uw antwoord. Stel ik zeer op prijs.

Ik heb wel zoiets gezien. Maar ik zag ook dat bij het omzetten naar PDF (in Adobe Acrobat Reader DC Pro) en dan kiezen voor ‘Preflight’ Adobe Reader aangeeft dat het nog steeds om een RGB-kleur gaat, terwijl ik wél zie dat je CMYK kunt instellen.

Het voert hoogstwaarschijnlijk wat te ver om hier een antwoord op te kunnen krijgen, maar als u zegt dat ik een CMYK kleur kan maken, dan zal ik mijn drukker informeren naar de CMYK-omslag.

Mocht u naar aanleiding van deze kwestie nog willen reageren, dan graag. Misschien dat ik toch nog iets niet goed doe om voor CMYK-kleur te kiezen.

Groet, Arend

Volgens dit (Engelse) artikel wordt RGB eigenlijk alleen gebruikt voor weergave op een beeldscherm, en CMYK in de grafische industrie voor afdrukken op papier. Daar zitten een paar haken en ogen aan. 1. Wat je op het scherm ziet, oogt toch anders dan wanneer het op papier komt. Het kan tegenvallen! Daarom moet je wat proefafdrukken maken voordat je een paar honderd of duizend boekomslagen gaat drukken. 2. Niet alle kleuren die je met RGB kunt maken, zijn weer te geven met CMYK. Kortom: Overleg sowieso met de drukker, maar in elk geval over dit soort dingen.

1 Like

Veel dank! Ik beschouw mijn vraag als uitstekend beantwoord.