Dynamisch bereik X-as (kan dat?)

Weet iemand hoe ik een dynamisch bereik kan opgeven op de X-as?
Wat is wil bereiken is:
Stel dat ik 5 data-punten heb…dat dan 5 kolommen weergegeven worden in de grafiek.
Maar als ik een 6e punt (en later meer punten toevoeg) het bereik van de X-as mee schuift.
Dus niet dat ik vooraf een vast bereik van bijvoorbeeld 1-50 als vast bereik hoef aan te geven (want dan heb ik in het begin een vrij lege grafiek).
Dat dus de grafiek op de X-as dynamisch meegroeit met het aantal data-punten.

Eigenlijk net zoiets als de Y-as die zich automatisch aanpast als het onderlinge verschil groter wordt.

Ik denk dat er voor het gevraagde niet zo gemakkelijk een oplossing is. Ik wil eerst wijzen op de volgende draad die misschien kan helpen:
Add new data to chart .
Een grafiek in Libreoffice werkt het gemakkelijkst als de gegevens groeit met het aantal rijen. Wanneer zowel het aantal kolommen als het aantal rijen dan kun je er aandenken om de gegevens er naar toe te slepen. Het is ook zo dat verborgen rijen of kolommen niet getoond worden.

Het zou kunnen dat onderstaande formulering het beter doet begrijpen.

Gegevensreeksen in rijen of kolommen

Ik krijg ook het idee dat het goed is om in het diagram aan te geven dat de gegevensreeksen gerangschikt in rijen. Standaard gaat LibreOffice er van uit dat de gegevensreeksen als kolommen zijn gerangschikt. Maar voor het eindresultaat maakt dat niet uit als ze anders gerangschikt zijn maar het moet wel aangegeven worden.

Gegevensreeksen in voegen

Gegevensreeksen die ingevoegd worden worden ook gelijk getoond in de grafiek en komen dan te staan op de X-as. Wanneer ingevoegde gegevens niet getoond worden op de X-as dan is er de mogelijkheid om het gegevensgebied naar de grafiek te slepen.

Gegevensgebied selecteren.

Een gegevensgebied wordt begrensd door een lege rij boven en onder de tabel en een lege kolom rechts en links van de tabel. Een gegevensgebied laat zich op de volgende wijze gemakkelijk selecteren.
menu → Help → zoekopdrachten
type in : Gegevensgebied
klik op de gewenste opdracht.

Mogelijk ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraagstelling…
Ik heb 1 kolom met datapunten (eigenlijk 2; maar dat komt later).
Die geef ik weer in een grafiek (staafdiagram…hier mogelijk niet duidelijk geweest).
Nu heb ik 5 datapunten…en 5 staafjes.
Voeg ik datapunten toe; dan wil ik dat de X-as (aantal datapunten) meegroeit (dus een dynamisch bereik volgt; net als de Y-as dat eigenlijk automatisch doet).

Ik kan een telling van de datapunten maken en daarmee een bereik definiëren met behulp van ’ Verschuiving’ en dat als bereik definiëren.

Maar dan nu bijkomend probleem:
Ik heb 2 grafieken in één.
1: gelopen afstand (in staafdiagram) Y-as 1
2: tempo (in lijndiagram) op secundaire Y-as
Maar hoe krijg ik mijn gedefinieerd bereik gekoppeld (lees: vervangen) aan die statische bereiken.

Ik heb (Engelstalige) filmpjes van Excel gezien, maar de vertaling naar Libre Office (NL) krijg ik niet voor elkaar.

Kort: hoe krijg ik een gedefinieerd (dynamisch)bereik gekoppeld?

Dynamisch

Ik denk dat heel veel mogelijk is zonder veel moeilijkheden maar het vergt wel dat er in stappen gedacht wordt. Voorlopig wil ik mij alleen richten op het laten zien dat een grafiek van begin af aan dynamisch is. Probeer dat maar uit door midden in de tabel een kolom of rij in te voegen. Ook als je de tabel zou sorteren zie je dat in de grafiek.

De grafiek weerspiegelt de tabel

Het is zo dat de grafiek in grote mate de tabel weerspiegelt zonder veel actie van de gebruiker. Meestal verstoort de actie van de gebruiker de normale werking.

Beperking

Het is zo dat er of alleen een kolom of een rij kan worden toegevoegd die ook in de grafiek verschijnt dus niet beide. In dit geval moet de gehele tabel geselecteerd worden en naar de grafiek toe gesleept.

Oefening

Probeer deze twee stappen gewoon uit dan kunnen we later verder kijken.

Diagram maken

Dit is later toegevoegd.

• Maak een kleine tabel van 3 rijen en 3 kolommen.

• Plaats de cursor in de tabel

• daarna menu → invoegen → diagram

• Klik op de knop OK en kijk naar het resultaat.

Uitbreiden van celbereiken

uitbreiden is een belangrijk begrip in calc en laat zich opzoeken in help. Het wordt ingesteld bij de opties
menu → Extra’s → opties
In de popup:
LibreOffice → Calc -->Algemeen
zorg dat er een vinkje staat bij : Verwijzingen bij invoegen van kolommen/rijen aan de randen uitbreiden.
Ik geloof dat het standaard is aangevinkt.

Klik met rechts op het Diagram.

Contextmenu opent, kies Gegevensbereiken
Kies het bereik voor de X-as en pas de waarden aan
(je kunt gewoon de cellen invullen, diagram wordt zelf aangepast)

Dank voor je reaktie Digro.
Maar dat is niet wat ik bedoel.

Wat ik wil is:
Dat het bereik automatisch aangepast wordt als ik een waarde in de kolom invul.
Dat werk prima voor de range op de Y-as…
Maar ik wil dat de X-as bijvoorbeeld 4 waarden toont (uitgevuld over de hele breedte van de grafiek) en iedere keer als ik een waarde toevoeg dat die dan pas in de grafiek wordt opgenomen (en dat ik dus niet vooraf hoef aan te geven hoeveel waarden de X-as bevat).

Ik wil bijvoorbeeld de X-as laten lopen van B27:B30
(4 datapunten).
En als ik dan op B31 wat zet…dat het loopt van B27:B31.
Dus niet vooraf ingevuld.
Ik weet dat het kan (filmpje op YouTube gezien, maar dat was met Excel).

In Calc kan ik ook een bereik definiëren; waarbij ik gebruik maak van een teller in een cel (Aantal argumenten), maar ik krijg die definitie niet gekoppeld aan het bereik.
Ik snap niet hoe je een gedefinieerd bereik kan koppelen (in het filmpje op YouTube is in Excel een menu item daarvoor gebruikt, die ik in Calc niet zie).
Maar ik vermoed dat het mogelijk is; waarom zou je anders een bereik kunnen definiëren, als je het niet ergens aan kan koppelen.

Ik studeer er nog op…:wink:

Ik heb het idee dat wat mogelijk is in Excel en daar ook gemakkelijk is te doen niet altijd mogelijk is in LibreOffice. Dat is ook de reden waarom ik met heel eenvoudige oefeningen begin. Met deze oefeningen leer je wat mogelijk is in LibreOffice. Ik zelf had nog nooit een gecombineerde kolom en lijn diagram gemaakt maar het blijkt heel eenvoudig te zijn. Er is wel een voorwaarde je moet je houden aan de gedachten die LibreOffice heeft. Het betekent overigens ook dat niet alles mogelijk is van wat gevraagd wordt.