Ik denk dat er voor het gevraagde niet zo gemakkelijk een oplossing is. Ik wil eerst wijzen op de volgende draad die misschien kan helpen:
Add new data to chart .
Een grafiek in Libreoffice werkt het gemakkelijkst als de gegevens groeit met het aantal rijen. Wanneer zowel het aantal kolommen als het aantal rijen dan kun je er aandenken om de gegevens er naar toe te slepen. Het is ook zo dat verborgen rijen of kolommen niet getoond worden.
Het zou kunnen dat onderstaande formulering het beter doet begrijpen.
Gegevensreeksen in rijen of kolommen
Ik krijg ook het idee dat het goed is om in het diagram aan te geven dat de gegevensreeksen gerangschikt in rijen. Standaard gaat LibreOffice er van uit dat de gegevensreeksen als kolommen zijn gerangschikt. Maar voor het eindresultaat maakt dat niet uit als ze anders gerangschikt zijn maar het moet wel aangegeven worden.
Gegevensreeksen in voegen
Gegevensreeksen die ingevoegd worden worden ook gelijk getoond in de grafiek en komen dan te staan op de X-as. Wanneer ingevoegde gegevens niet getoond worden op de X-as dan is er de mogelijkheid om het gegevensgebied naar de grafiek te slepen.
Gegevensgebied selecteren.
Een gegevensgebied wordt begrensd door een lege rij boven en onder de tabel en een lege kolom rechts en links van de tabel. Een gegevensgebied laat zich op de volgende wijze gemakkelijk selecteren.
menu → Help → zoekopdrachten
type in : Gegevensgebied
klik op de gewenste opdracht.