Extra > Extensiebeheer > werkt niet; updates van extensies worden niet geïnstalleerd

Ik kan de ‘Nederlands spelling woordenboek en woordafbrekingsregels 2.00’ niet downloaden. Er staat ook een slotje achter ‘OpenTaal’. Kan iemand mij misschien zeggen waarom deze extensie(s) niet kunnen worden gedownload? Zie ook de schermafdruk die ik hierbij meezend.

Alvast heel veel dank!

Uit het blote hoofd, dus onder voorbehoud: de extensies met slotje zijn met LibreOffice meegeleverd. Je kunt ze alleen verwijderen of updaten als je als beheerder of administrator bent ingelogd.

Bedankt Floris_v voor je antwoord. Maar…

Ik kom niet verder nadat ik ben ingelogd als administrator in LibreOffice (Windows 10). (Ligt aan mij, vermoedelijk). Kan ik ook in LibreOffice controleren welke versie Nederlandse spelling woordenboek en woordafbrekingsregels er nu is geïnstalleerd? Hoe kom ik daar dus achter?
Bij voorbaat dank voor de oplossing!

Ik ben eens op zoek gegaan, Windows heb ik al een tijd niet meer, dat maakt het ook lastig te vertellen hoe je meegeleverde extensies kunt verwijderen of updaten. Volgens een vraag-antwoord op de Engelse afdeling van ask.libreoffice moet je het installatieprogramma starten, Aangepaste installatie kiezen, en dan bij de extensies alles wegvinken dat je niet wil hebben. Veel werk, en als het je alleen om het woordenboek Nederlands te doen is, ook geheel overbodig. De website van www.opentaal.org maakt een heel rustige indruk, ik heb net een beta van versie 2.0 gedownload (via de extensiewebsite) en geïnstalleerd, dus de versie die je hebt is actueel (maar al wel twee jaar oud). LanguageTool is verouderd, zoals je in de link kunt zien.

Dag floris_v. Ik heb de languageTool van LanguageTool » Extensions geprobeerd te downladen, maar dan krijg ik de melding dat dit bestand schade kan toebrengen aan mijn computer (Windows 10 met F-secure Safe als antivirusprogramma).

Mijn antivirusprogramma verwijderd dit bestand dan ook weer. Sorry dat ik zo lastig ben… Als het niet teveel moeite is, lees ik nog eens een reactie van je op deze mail van mij. Ik ben helaas niet zo thuis in de technische kant van het LibreOffice pakket. En dan met name LibreOffice Writer. Dank alvast!

Hallo @Arend1, geen probleem. Dit is een geval van een “false positive”, zoiets als dat je bij de GGD positief test terwijl je niet besmet bent. Komt voor, ook bij computers. Helaas. Ik heb laatst zelf de LanguageTool gedownload onder Linux, dat er geen bezwaar tegen had. Hij werkt ook goed.
Als F-secure je niet de mogelijkheid biedt de extensie toch, op eigen risico, te installeren, moet je misschien de instellingen van F-secure aanpassen, er zal wel iets zijn waar je op minder streng kunt instellen. Ik heb het zelf niet, kan daar dus verder niet bij helpen.